Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFjær, Olav
dc.contributor.authorKihle, Disch Trine
dc.date.accessioned2019-08-25T14:06:52Z
dc.date.available2019-08-25T14:06:52Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610837
dc.description.abstractI denne masteroppgaven har jeg undersøkt den digitale plattformen «Kart i Skolen». Problemstillingen lyder som følger: «Hva er bakgrunnen og mål med den digitale plattformen «Kart i skolen», og hvordan fungerer den i undervisningssammenheng?» Problemstillingen som er skissert ovenfor er todelt. Den første delen handler om bakgrunnen, og mål for selve prosjektet «Kart i Skolen». Grunnen til at problemstillingen er formulert slik handler om at det ikke finnes noe sekundærlitteratur knyttet til dette. Det betyr at denne informasjonen også må innhentes via datainnsamling. Den andre delen av problemstillingen handler om hvorvidt plattformen fungerer i undervisningssammenheng. Bakgrunnsinformasjonen som er benyttet i kapittel 2 handler først om kart og kartbruk i skolen. Deretter handler den om GIS og bruken av GIS i skolen. Dette fordi «Kart i Skolen» kan regnes som et nettbasert GIS. Bakgrunnsinformasjonen belyser hvorfor både kart og GIS er viktig i skolen, og utfordringer knyttet til dette. Forskningsprosjektet er gjennomført ved hjelp av kvalitative undersøkelser. For å svare på første del av problemstillingen har jeg benyttet meg av dybdeintervju av 3 sentrale personer som har arbeidet med «Kart i Skolen». For å svare på den andre delen har jeg benyttet meg av deltagende observasjon, ved å gjennomføre et eget undervisningsopplegg, spørreundersøkelser, fokusgruppeintervju i geofag 1 og 2, samt en sammenligning av elevenes egenvurderinger og innleveringer. Gjennom forskningsprosessen har det vist seg at «Kart i Skolen» egner seg godt i undervisningssammenheng. Både spørreundersøkelsene og fokusgruppeintervjuene viser at elevene er positive til bruk av denne formen for nettbasert GIS. Programmet fungerer som et supplement til læreboka, men kunne trengt mer informasjon i tegnforklaringen/i-verktøyet for å fungere enda bedre. Noe av målene til «Kart i Skolen» handlet om å kunne bruke kart i alle fag i skolen. Dette gjenstår fremdeles å finne ut av, og om disse baktankene er realistiske i dag. Likevel har flere av hensiktene og målene til prosjektet blitt realitet. For eksempel å samle stedfestet informasjon i en felles plattform, samt utvikle en brukervennlig og tilpasset kartapplikasjon til bruk i skolen. Undervisningssektoren ble også medlem av Norge Digitalt gjennom dette prosjektet, og alle grunnskoler ble blant annet stedfestet i kartet.
dc.description.abstractIn our daily life we use many types of maps. We use Google maps to navigated trough the city, we use different kinds of weather application, and many other applications that are connected to our location. Our world has become closer than ever. This fact makes it more important to understand our surroundings, and the mapping of this world. To understand the map fully it is important to learn how to read the map from an early stage. It can be hard and needs a lot of practice to understand maps fully. A digital platform called “Kart i Skolen” was therefore developed to use in different levels in school. I have in this master project tried to understand the background, concepts and goals behind this web-GIS-application. I also wanted to investigate how the platform actually worked in an educational setting. “What is the background and goal of the digital platform “Kart i Skolen” and how does it work in an educational setting”, is therefore my main issue. The main issue is divided in two, one that requires several interviews and one that requires to test the programme in an educational setting. First, I used three in-depth interviews to collect the information I needed about the programme. Then I tried the digital platform in a natural geographical science class (Geofag 1 og 2) in high school (17/18-year-old). The results are based on several different qualitative approaches. Mainly by interview, but also by participating observation, focus group interview and a survey. The students in class also handed in their assignments to compare with their answers in the survey. This study shows that the platform works very well in an educational setting. Both the surveys and the focus groups show that the students are positive to this type of web-based GIS. The programme works well as a supply in geographical context but needs more information within the platform to work even better. Some of the goals of “Kart i Skolen” was about using maps in all subjects in school. This matter is still yet to be studied, to figure out if that’s still a realistic goal today. Nevertheless “Kart i Skolen” have manage to fulfil several goals. The projects collected localized information in one platform and adjust this to work in educational settings. The educational sector also became a part of “Norge Digitalt”, that helped distributed maps easier in schools and universities. All primary school was also all together located in the map for the first time.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title-Visjonen var å bruke "Kart i Skolen" i alle fag.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel