Faglig forsvarlighet - En undersøkelse av sykepleieres erfaringer med faglig forsvarlighetved norske sykehjem
Abstract
Sammendrag
Formål – Hensikten med denne studien var å få kunnskap om sykepleiernes erfaring med faglig forsvarlighet ved norske sykehjemsinstitusjoner, både ved å få forståelse for hvordan enhetsledere arbeider for å ivareta faglig forsvarlighet og hvordan sykepleierne opplever at dette fungerer i praksis. Sykepleiernes opplevelser og erfaringer belyser dette temaet fra et faglig ståsted, og gir inngående kunnskap i hvordan helsetjenestene fungerer.
Teoretisk forankring – Studien er forankret i et fenomenologisk perspektiv. Donabedians konseptmodell for kvalitetsvurdering har vært av stor betydning. Denne gir et rammeverk for å undersøke helsetjenester og vurdere kvaliteten på helsetjenestene. Ifølge modellen kan informasjon om kvalitet på omsorg sorteres inn i tre kategorier: struktur, prosess og utfall.
Metode – Et kvalitativt design ble valgt. Det ble gjennomført semistrukturerte dybdeintervjuer med totalt 8 sykepleiere, hvorav 3 var enhetsledere, ved 3 ulike sykehjem i både by og distrikt i Trøndelag. Et fenomenologisk perspektiv ble brukt til å analysere det transkriberte datamaterialet, via meningsfortetting, koding, kategorisering og kondensering.
Resultat – Struktur, prosess, utfall og faglig forsvarlighet er hovedkategoriene for analysen og resultatet. Sykepleierne forteller om for lite fagutdannet personalet, og om hvordan dette påvirker mengden sykepleieoppgaver per sykepleier. Antall oppgaver per sykepleier påvirker kvaliteten på helsetjenestene som ytes. Tidspress og for lite personell påvirker kvaliteten på helsetjenestene som ytes, stort sett i negativ retning.
Konklusjon – Multimorbide og pleiekrevende pasienter tar stadige opp flere plasser ved norske sykehjem, og krever mer medisinsk kunnskap av personellet som jobber der, noe som medfører at behovet for flere sykepleiere øker. Sykepleierne som jobber ved sykehjemmene i denne studien har alle opplevd faglig uforsvarlige situasjoner, og noen forteller om hendelser med alvorlige konsekvenser for pasientene. Abstract
Purpose – The purpose of this study is to gain knowledge about the nurses experience with professional accountability in Norwegian nursing institutions, both by gaining understanding on how the unit leaders work to maintain professional accountability and the nurse’s experience of this at work. The nurses experience will highlight this subject from a professional standpoint, and will share the depth of their experience in how municipal health services work.
Theory – The study is based on a phenomenological perspective. Donabedian's concept model for quality assessment has been of great importance. It provides a framework for examining health services and evaluating quality of health care. According to the model, information about quality of care can be sorted in to three categories: “structure,” “process,” and “outcomes”.
Method – A qualitative design was chosen. The study conducted semi-structured in depth interviews with a total of 9 nurses, of which 3 were unit leaders, by 3 different nursing institutions in both city and rural areas in Trøndelag. A phenomenological perspective was used to analyze the transcribed data, via meaning condensation, coding, categorization, and condensation.
Result – Structure, process, outcome and academic soundness are the main categories for the analysis and the result. The nurses talk about too few educated personnel, and how this affects the amount of nursing tasks per nurse. The number of tasks per nurse affects the quality of the health care provided. Time pressure and too little personnel affect the quality of the health services provided, largely in a negative direction.
Conclusion – Multimorbid and high maintenance patients are an increasing part of nursing homes, and these patients demand more medical knowledge of the personnel working there, which leads to the need for more qualified nurses. The nurses working at the nursing homes included in this study have all experienced professionally irresponsible situations, and some tell about events with serious consequences for the patients.