Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBondeli, Julia V.
dc.contributor.authorUlvestad, Silje Cathrin Skarbø
dc.contributor.authorRønning, Sofie
dc.contributor.authorVegsundvåg, Maiken
dc.date.accessioned2019-08-25T14:05:53Z
dc.date.available2019-08-25T14:05:53Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610788
dc.description.abstractI denne oppgaven har vi valgt å skrive innenfor fagfeltet organisasjon og ledelse, med fokus på teorier om endring, kommunikasjon og motivasjon. Valget av problemstilling har vært en kombinasjon av interessen for dette fagfeltet og nærheten til en industri som nylig har vært igjennom en større endringsprosess. Vi har derfor definert vår problemstilling som: «Hvordan påvirker en konjunkturdrevet endringsprosess motivasjonen hos de ansatte i en organisasjon». En konjunkturdrevet endringsprosess kan være et omfattende begrep å forstå og vi har derfor hatt forskningsspørsmålet «Hva karakteriserer en konjunkturdrevet endringsprosess i en organisasjon?». I tillegg finner vi det interessant om den har hatt forskjellige effekter internt i organisasjonen og har derfor valgt det siste forskningsspørsmålet: «Har endringsprosessen ulik effekt på motivasjonen hos ansatte på forskjellige hierarkiske nivåer?». For å forsøke å besvare disse spørsmålene best mulig har vi valgt å ta en kvalitativ tilnærming. Vi har også valgt å gjennomføre oppgaven som en case-studie, hvor VARD Brattvåg har vært case-bedriften vi har undersøkt. Datainnsamlingen har skjedd gjennom semistrukturerte dybdeintervjuer med ansatte fra forskjellige hierarkiske nivå i organisasjonen. Vi har også fått innspill gjennom et ustrukturert intervju og e-poster. For å supplere datainnsamlingen har vi også brukt sekundærdata i form av en rapport og interne dokumenter fra VARD. Til å analysere dataen har vi brukt Aksel Tjoras SDI-metode. Fra diskusjoner av resultatene våre kom det frem at en konjunkturdrevet endringsprosess påvirker motivasjonen i en organisasjon ved at den skaper usikkerhet og preges av utydelige målsetninger. Dette gjør at motivasjonen i starten av prosessen påvirkes negativt, men at den etterhvert stiger gradvis. Vi fant også at en konjunkturdrevet endringsprosess i korte trekk karakteriseres ved at den kommer uventet, har dårlig kommunikasjon, uklare mål og trenger oppfølging selv etter endringene er implementert. Til slutt viste det seg at det var betydelige forskjeller i hvordan den påvirket motivasjonen blant ansatte på forskjellige hierarkiske nivåer. Etter ønsker fra case-bedriften og på grunnlag av oppgavens innhold skal denne oppgaven ikke publiseres.
dc.description.abstractWe have chosen to write within the field of organizations and management, with special focus on theories sourrounding change, communication and motivation. Our choice has been a combination of our intrest within this field and geographical closenes to an industry that recently has been through major changes. This is why we have defined our main question as: "How can a cyclically-driven change process affect the motivation of employees in an organization?" In addition we have formulated two research questions: "What characterizes a cyclically-driven change process in an organization?" and "Does the change process affect different hierarchical levels differently?" To try and answer these we have chosen a qualitative approach, as well as conducting the study as a case-study. We have used semi-structured in-depth interviews as our way of collecting data. We have collected data from interviewes with employees from different hierarchical levels, as well as an un structured interview and e-mails.To analyze the data we used Aksel Tjora's SDI-model. From discussions of our results we have found that a cyclically-driven change process affects the motivation in an organization in different stages. In the beginning it negatively affects it. However, throughout the process the motivation starts rising. We also found that a cyclically-driven change process can be characterized by the fact that it is un-expected, has little information and unclear goals, as well as needing further follow-ups after the changes have been implemented. Lastly, we found that it does affect different hierarchical levels differently. In accord with wishes from our case-business and on the foundation of our assignments contents this assignment should not be published.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan påvirker en konjunkturdrevet endringsprosess motivasjonen i en organisasjon?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel