Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAaboen, Lise
dc.contributor.authorTvede, Linn Therese
dc.date.accessioned2019-08-24T14:03:00Z
dc.date.available2019-08-24T14:03:00Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610699
dc.description.abstractDet finnes mange forskjellige aktører som støtter oppstartsbedrifter i et økosystem, hvor akseleratorer ofte er en av de første som assisterer oppstarter i en sentral fase av utviklingen. Flere elementer ligger til grunn for verdien av en akselerator, blant annet mentorskap, rådgivning, investeringer og tilgang til et verdifullt nettverk. En økende trend i akselerator-litteratur samt praksis er vertikal spesialisering, med fokus på bransje- og industrispesifikke akseleratorer sammenlignet med akseleratorer med et generelt objektiv. Tidligere forskning har vist at ressurser og aktiviteter som trengs for å bidra til vekst hos oppstarter, varierer avhengig av om oppstartene har et sosialt eller konvensjonelt mål, og som et resultat av dette er det viktig at støtteorganisasjoner som akseleratorer har programmer skreddersydd til oppstartene som deltar. Formålet med denne studien er derfor å undersøke forskjellene i programtilbud, for å se om ressursene som tilbys av akseleratoren passer behovene til ulike type entreprenører som tar del i programmet. Forskningen ble utført gjennom en kvalitativ studie ved hjelp av et multiple-case study, og inkluderte to forskjellige akseleratorprogram i Norge. En impact teknologi akselerator, med fokus på oppstartsbedrifter med et bærekraftsperspektiv, og en teknologi akselerator med et generelt fokus for ulike type teknologi-oppstarter. Case-studiet ble gjennomført fra et Resource Based View (RBV), for å avdekke verdiskapende ressurser tilbudt gjennom akseleratorene. I tillegg til dette, ble co-production mekanismer inkludert, for å evaluere hvordan forretnings assistanse oppsto gjennom samarbeid mellom entreprenørene og ledelsen i akseleratorene. Funnene tyder på at de deltagende entreprenørene alt i alt var tilfreds med tjenestene som ble tilbudt. Forskjellene mellom akseleratorene med hensyn til programtilbud er liten, hvor de tilbyr mange av de samme tjenestene. Der den virkelig forskjellen oppsto, er relatert til hvordan programmet er strukturert, samt hvem som leverer de forskjellige tjenestene. Betydningen av ledelsesgruppens involvering gjennom rådgivnings-tjenester og nettverks-fasilitering spiller en viktig rolle for utviklingen til oppstartene i programmet.
dc.description.abstractThere are many different actors supporting early stage-ventures in the startup ecosystem, where accelerators often serve as a first entry point, manifesting themselves as a vital contribution in helping startups grow at a key stage in their development. Several elements underlie the value added by accelerators, amongst these are mentorship, counseling, investments and access to a valuable network. A growing trend in both accelerator literature and practice is vertical specialization, focusing on industry specific accelerators compared to the initial generalist accelerators. Prior research has shown that resources and activities needed to create and grow a startup differ depending on whether it has a social or conventional objective, and as a result, it is important that support organizations have programs tailored particularly to the startups they attract. The purpose of the study is therefore to investigate what the differences in program offerings are, in order to see if there is a fit between the resources provided by the accelerators and the needs of different types of entrepreneurs. The research was conducted through a qualitative approach with a multiple-case study design, including two different accelerator programs in Norway. One impact technology accelerator, with a focus on sustainability startups and one technology accelerator, with an open selection in regards to startups. Further, the case studies were investigated from a Resource Based View (RBV) to detect the value adding resources provided by the accelerators. In addition, a second layer of co-production mechanisms were included, to evaluate how business assistance occurred through a joint relationship between accelerator managers and entrepreneurs. The findings suggest that the sample of participating entrepreneurs were overall satisfied with the services provided. The differences between the accelerators in regards to program offerings were miniscule, offering a lot of similar services. Where the programs differ on the other hand, is related to how it is structured, and who delivers the different services. The importance of the management team’s involvement through counseling services and network facilitation also plays a vital role on startups progression in accelerators.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleACCELERATORS: A study looking at accelerator’s strategic focus in order to investigate the alignment between resources provided and the needs of different entrepreneurs.
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel