Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAshrafian, Alireza
dc.contributor.authorLunåshaug, Einar
dc.contributor.authorNess, Christian de Raad
dc.date.accessioned2019-08-24T14:02:59Z
dc.date.available2019-08-24T14:02:59Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610697
dc.description.abstractDenne oppgaven har tatt for seg en produksjonsbedrift som setter sammen og behandler tynnplater, her representert ved Sifa AS. Bedriften har nylig klatret opp til å bli en større aktør i markedet, men sliter med å imøtekomme etterspørselen til kundene sine. På oppfordring fra bedriftens største kunde ble det innledet et samarbeid med hensikt å identifisere forbedringspotensial hos bedriften. I arbeidet med oppgaven er det foretatt flere intervjuer, «gemba walks» og målinger, og gjennom casestudiet fremkommer det at det ligger forbedringspotensial innen produksjonsflyt. Med bakgrunn i dette har det blitt gjennomført analyser av produksjonslinja med hensikt å kartlegge rotårsakene til problemene. Resultatene viser at lange omstillingstider, manglende hverdagsledelse, lite fokus på vedlikehold og ineffektiv produksjonsplanlegging er faktorer som fører til dårligere flyt i produksjonen. Analysene i rapporten er gjennomført ved hjelp av lean-verktøy og metodikk. Fokuset er lagt på en utvalgt del av produksjonsforløpet, som er direkte rettet opp mot bedriftens største kunde. Det har blitt gjennomført analyse av prosesser knyttet til omstillinger, flaskehals og produksjonsplanlegging, samt drøftet muligheter innen hverdagsledelse og vedlikehold. Gjennom analyse og diskusjon har det blitt sett på muligheter for bruk av lean-verktøy og effekten av disse for bedriften. Resultatene er fremstilt i en tiltaksplan som viser forslag til umiddelbare og langsiktige tiltak. Avslutningsvis konkluderes det med at flere konkrete tiltak kan være med på å gjøre Sifa til en bedre leverandør for sine kunder gjennom bruk av lean-verktøy og forbedring av interne rutiner.
dc.description.abstractThis in-depth study is a collaboration with a production company that assembles and processes sheet metals, here represented by Sifa AS. The company has recently climbed up to become a major player in the market but is struggling to meet the demand of its customers. At the request of the company's largest customer, a collaboration was initiated with the intention of identifying potential improvements at Sifa. As part of the study there have been done several interviews, "gemba walks" and measurements, and through the case study it seems that there is potential for improvement within production flow. On this basis, several analyses of the production line have been performed, with the intention of mapping the root causes of the problems. The results show that long setup times, lack of everyday management, low focus on maintenance and inefficient production planning are factors that lead to poorer production flow. The analyses in the report have been carried out using lean tools and methodology. The focus is on selected parts of the production process, which is directly associated with the company's largest customer. There have been analyses of processes related to setup time, bottleneck and production planning, as well as discussed opportunities within everyday management and maintenance. Through analysis and discussion, opportunities for using lean tools and the effect of these have been presented. The results are presented in an action plan with immediate and long-term initiatives. In conclusion, there are several tangible measures that can help make Sifa a better supplier for its customers using lean tools and improving internal routines.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEn analyse av logistikk og internrutiner ved produksjon av nettstasjoner
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel