Prognostisering av materialforsyning til vedlikehold
Abstract
Bacheloroppgaven er skrevet våren 2019 i samarbeid med Cervino Consulting AS. Cervinoer et svensk logistikkonsulentfirma som utvikler og leverer prognosesystemer til flybransjen.Bedriften beskrev hvordan det er problematisk å forutsi materialbehov til vedlikehold i detilfellene der det er mye uforutsette og sporadiske behov. Dette problemet former bakgrunnenfor studien som er gjennomført i denne oppgaven.
Hovedmålet for studien var å kartlegge, analysere og sammenlikne de ulikeprognosemetodene og -verktøyene på markedet, samt gjøre en generell studie av temaet ogkomme med forslag til videre forskning. Den generelle studien ble gjennomført ved å se påteori og tidligere forskning om de tre hovedfaktorene som inngår i problemstillingen:vedlikehold, reservedelsstyring og prognoser. For å samle inn data ble det gjennomført enspørreundersøkelse med eksperter på området fra ulike selskap. Resultatene viser at de flestesystemene på markedet har fordeler og ulemper. De fleste av selskapene som deltok iundersøkelsen har ikke vært på markedet for et nytt system på lang tid og har brukt sammesystem i over fem eller ti år. De tre viktigste faktorene for videre utvikling avprognosesystemer framover er, ut ifra undersøkelsen, prediktivt vedlikehold/dataanalyse,papirløse vedlikeholdssystemer og mobil databehandling. Andre viktige faktorer er fokus påopplæring i systemet, tilpasningsgrad i systemet og mulighet for å gjennomføre strategiske ogtaktiske beslutninger i systemet. Hvilken prognosemetode som bør brukes avhenger av flerefaktorer, som for eksempel behov, sesong og historisk data – altså bør det være fokus påriktig klassifisering av reservedeler. Det viser seg også at våre funn samsvarer med tidligereforskning gjort på området. This bachelor thesis is written in the spring of 2019 in collaboration with Cervino ConsultingAS. Cervino is a Swedish logistics consulting firm that develops and delivers forecastingsystems to the airline industry. The company described how it is problematic to forecastmaterial supply for maintenance in cases where there is intermittent demand. This problemforms the basis for the study conducted in this thesis.
The main objective of the study was to map, analyze and compare the various forecastmethods and tools on the market today, as well as conduct a general study on the topic andmake suggestions for further research. The general study was conducted by looking atavailable literature and previous research done on the three main factors that are included inthe problem: maintenance, spare parts management and forecasting. To collect data, a surveywas conducted with experts in the field from various companies. The results show that mostsystems on the market have different advantages and disadvantages. Most of the companiesthat participated in the survey have not been on the market for a new system for a long timeand have used the same system for over five or ten years. The three most important factorsfor further development of forecasting systems in the future are predictive maintenance/dataanalysis, paperless maintenance systems and mobile computing. Other important factors forfurther development is to have focus on training employees on how to use the systems, thedegree of adaptation possibilities within the system and the possibility to make strategic andtactical decisions within the system. The forecasting method to be used depends on severalfactors, such as demand, season, and available historical data - and therefore the properclassification of spare parts should also be in focus.