• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for medisin og helsevitenskap (MH)
  • Institutt for psykisk helse
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for medisin og helsevitenskap (MH)
  • Institutt for psykisk helse
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Arbeid for alle, hva betyr arbeidsdeltakelse for personer med utviklingshemming?

Eikeskog, Beate
Bachelor thesis
Thumbnail
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2610656
Utgivelsesdato
2019
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for psykisk helse [491]
Sammendrag
Problemstilling: Hva sier norsk og svensk forskning om arbeidsdeltakelse for personer med utviklingshemming?

Arbeid og aktivitet gir rom for fellesskap og deltakelse i samfunnet, meningsfullt liv, struktur i hverdagen og positivt selvbilde. Personer med utviklingshemming kan ha behov for stabile rammer, forutsigbarhet og tett oppfølging. Hensikten med studien er å få et innblikk av arbeidsdeltakelse for personer med utviklingshemming ved bruk av forskning. Metoden som blir benyttet er litteraturstudie, hvor jeg har funnet fem artikler og teori for innhenting av data. Ved hjelp av resultatene har jeg kommet frem til tre hovedtemaer; (1) Arbeidsevnevurdering, (2) Ansvaret for overgangen og ulike arbeidsalternativer, (3) Arbeidets betydning. Konklusjonen er at den norske og svenske forskning om arbeidsdeltakelse for personer med utviklingshemming sier at det er viktig å foreta en arbeidsevnevurdering og skreddersy tiltak til hver enkelt. Dette for å øke sjansen for at personer med utviklingshemming finner og forblir i et arbeid.
 
The issue I concluded with is: What does Norwegian and Swedish research say about work participation for people with intellectual disabilities?

Work and activities gives an opportunity for a united community and a participation in the society, a meaningful life, structure in the daily life and a positive self-image. People with intellectual disabilities has a need for safe environments, predictability and close follow-up. The methods that is used is literature studies where I have used five articles and knowledge to do my collection of necessary information. Through the results I have concluded with three main subjects; (1) Work assessment, (2) Responsibilities for the transition and different working options, (3) The work it self’s meaning. The conclusion is that Norwegian and Swedish research about work participation for people with intellectual disabilities says that it is important to pursuit a work review and custom-made work assignment to each individual. This is to increase the change of people with intellectual disabilities finding and stays in a job that they enjoy.
 
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit