Show simple item record

dc.contributor.advisorJørn Østvik
dc.contributor.authorMarit Opsal
dc.date.accessioned2019-08-24T14:02:35Z
dc.date.available2019-08-24T14:02:35Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610651
dc.description.abstractBakgrunn: Bakgrunnen for valg av tema er min nysgjerrighet for barn og unge med autismespekterforstyrrelser (ASD) og hvordan de med sine utfordringer blir ivaretatt i den norske skolen. Hensikt: Hensikten med denne oppgaven er å se på hva norsk forskning sier om hvilke faktorer som kan påvirke barn og unge med ASD sin sosiale inkludering i grunnskolen i Norge. Metode: I denne studien er det benyttet litteraturstudie som metode. Det er utført et systematisk litteratursøk etter vitenskapelige forskningsartikler som kan belyse oppgavens tema. Fem artikler er inkludert i studien. Resultat: Basert på funnene fra de fem forskningsartiklene som er inkludert i denne studien, ble det identifisert tre hovedtema som er av stor betydning for sosial inkludering av barn og unge med ASD i grunnskolen i Norge. De er: 1) sosial kompetanse og autismespekterforstyrrelser, 2) kompetanse og kunnskap blant nærpersonene og 3) samarbeid. Konklusjon: Det er viktig at nærpersonene til barn og unge med ASD har kunnskap om hvilke faktorer som påvirker deres sosiale inkludering. Ut fra resultatene fra denne studien viser det seg at både nærpersonenes kompetanse om ASD, samarbeid mellom skole og foreldre, engasjement blant foreldre, felles forståelse og delingskultur er faktorer som påvirker. Diagnosen skaper også utfordringer i forhold til det å skape og opprettholde jevnalderrelasjoner, uoppmerksomhet, særinteresser og prososial atferd, som også er faktorer som påvirker.
dc.description.abstractBackground: The reason for the choice of theme is my curiosity for children and adolescents with autism spectrum disorder (ASD) and how they with their challenges are taken care of in Norwegian schools. Aim: The aim of the study was to look at what Norwegian research says about which factors that can affect children and adolescents with ASD social inclusion in primary and secondary school in Norway. Method: In this study it was conducted literature study methodology. It is performed a systematic search for scientific research articles that can shed light on the theme of the study. Five articles are included in this study. Results: Based on the findings of the five scientific articles that were selected in this study, three major themes are identified, that are of major importance for social inclusion of children and adolescents with ASD in primary and secondary school in Norway. These are: 1) social competence and autism spectrum disorders, 2) competence and knowledge among caregivers and 3) teamwork. Conclusion: It is important that close people of children and adolescents with ASD have knowledge of which factors influence their social inclusion. Based on the results of this study it turns out that both the caregivers’ knowledge about ASD, teamwork between school and parents, involvement among parents, common understanding and sharing culture are factors that influence. The diagnosis also creates challenges in relation to creating and maintaining peer relationships, inattention, special interests and pro-social behavior, which are also factors that influence social inclusion.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHva sier norsk forskning om hvilke faktorer som kan påvirke sosial inkludering for barn og unge med autismespekterforstyrrelser i grunnskolen i Norge?
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record