Hvordan kan vernepleieren tilrettelegge for empowerment hos personer med lett grad av utviklingshemming?
dc.contributor.advisor | Kermit, Patrick | |
dc.contributor.author | Buhaug, Amalie Aune | |
dc.date.accessioned | 2019-08-24T14:02:30Z | |
dc.date.available | 2019-08-24T14:02:30Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2610640 | |
dc.description.abstract | Denne oppgaven er basert på et litteraturstudie som tar for seg fire ulike forskningsartikler. Forskningsartiklene omhandler empowerment hos personer med lett grad av utviklingshemming. Formålet med oppgaven var å finne ut hvordan kan vernepleieren tilrettelegge for empowerment hos personer med lett grad av utviklingshemming. Denne problemstillingen blir drøftet i samsvar med forskningsartiklene og teorien som er beskrevet i teksten. Den tar for seg tema som vernepleierens bevissthet rundt empowerment, informasjon om rettigheter og self-advocacy grupper. I tillegg blir personer med lett grad av utviklingshemmings empowerment i forhold til voksenlivets sider som bolig, økonomi og styring av sin egen hverdag drøftet. Oppgaven konkluderer med at informasjon er viktig for at vernepleieren skal kunne tilrettelegge for empowerment hos personer med lett grad av utviklingshemming. | |
dc.description.abstract | ||
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Hvordan kan vernepleieren tilrettelegge for empowerment hos personer med lett grad av utviklingshemming? | |
dc.type | Bachelor thesis |
Tilhørende fil(er)
Denne innførselen finnes i følgende samling(er)
-
Institutt for psykisk helse [1198]