Hva kan de som jobber med personer med funksjonsnedsettelse gjøre for å forebygge seksuelle overgrep?
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2610619Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykisk helse [1355]
Sammendrag
Bakgrunn: Sex settes som et av våre mest grunnleggende behov, men for personer med funksjonsnedsettelser er det ingen lover eller regler om tilrettelegging av seksualliv. Studier viser at minst en tredjedel av overgrep som skjer mot personer med funksjonsnedsettelse skjer av andre personer med funksjonsnedsettelse, og denne gruppen har generelt dobbelt så høy risiko for å bli utsatt for overgrep.
Hensikt: Hensikten med denne bacheloroppgaven er å finne litteratur og forskning som kan svare på problemstillingen som er: Hva kan de som jobber med personer med funksjonsnedsettelse gjøre for å forebygge seksuelle overgrep?
Metode: I denne bacheloroppgaven er det benyttet litteraturstudie som metode der jeg gjennom strukturerte og ustrukturerte søk har funnet 5 fagfellevurderte artikler som bidrar til å svare på problemstillingen
Resultat: Basert på funnene i artiklene ble det identifisert tre hovedtemaer som er: 1. Overgriperen, adferd og årsak2. Den utsatte, konsekvenser og risikoårsak3. Ansatte, holdninger og verdier
Oppsummering: De som jobber med personer med funksjonsnedsettelser kan forebygge overgrep gjennom å få seksualitet på agendaen på deres arbeidssted, anskaffe oss kunnskap om seksualitet og overgrep og lære personer med funksjonsnedsettelser om seksualitet, egen og andres kropp og overgrep. Background: Sex is set as one of our most basic needs, but for people with disabilities there are no laws or regulations about sexual facilitation. Studies show that at least one third of sexual abuses that happen to people with disabilities occur by other persons with disabilities, and this group generally has twice the risk of being subjected to abuse.
Purpose: The purpose of this bachelor thesis is to find literature and research that can answer the research quoestion that is: What can they who works with people with disabilities do to prevent sexual abuse?
Method: In this Bachelor's thesis there is used literature study as a method in which I have found, through structured and unstructured searches, 5 peer-review articles that help to answer research question
Results: Based on the findings in the articles, three main themes were identified which are: 1. The abuser, behavior and cause 2. The victim, consequences and risk cause 3. Employees, attitudes and values
Summary: Those who work with people with disabilities can prevent abuse by getting sexuality on the agenda at their workplace, acquiring knowledge about sexuality and abuse and teaching people with disabilities about sexuality, their own and others' body and knowledge about sexual abuse.