Å engasjere en målgruppe: En kvantitativ undersøkelse av studenters forhold til Rockheim - Det nasjonale museet for populærmusikk
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2610579Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven undersøker de viktigste årsakene til hvorfor studenter (og unge voksne) er en underrepresentert gruppe blant publikummet hos Rockheim – Det nasjonale museet for populærmusikk. Oppgaven bruker den kvantitative metoden spørreundersøkelse for innsamling av data, hvor 100 studenter ble spurt angående deres forhold til Rockheim. Ved å se på de ulike kommunikasjonsmetodene Rockheim bruker for å markedsføre seg til en yngre målgruppe, samt ved å spørre studenter om deres mening om museet, forsøker denne oppgaven å gi en bredere forståelse for hvilke faktorer som spiller inn på studenters motivasjon til, og ønske om å besøke eller ikke å besøke museet. This thesis examines the main reasons why the students of Trondheim are an underrepresented group in the audience of Rockheim – The national museum of popular music. The foundation for this paper is a quantitative research where 100 Norwegian students participated in a survey about their relationship to Rockheim. By looking at the ways in which Rockheim communicates to and market themselves to a younger audience, and by asking students about their opinion on the museum, this paper seeks to provide a broader understanding concerning the factors that play a role in the motivation of students, and their desire to visit or not to visit the museum.