Drama i Norsk Grunnskole - En Nødvendighet
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2610570Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne bacheloroppgaven har jeg undersøkt hvorfor drama burde være et fag i norsk grunnskole. I arbeidet med oppgaven har jeg tatt utgangspunkt i aktuelle styringsdokumenter for norsk grunnskole, sosiokulturell læringsteori, forslaget til læreplan for dramafaget utviklet av Drama- og Teaterpedagogene og aktuelle forskningsresultater. Målet for oppgaven er å presentere en rekke gode argumenter for innføringen av drama. Disse argumentene legger hovedsakelig vekt på hvilken nytte elevene har av faget, men også noe vekt på hvilket formål norsk skole er tuftet på. In this bachelor’s thesis I have examined why drama should be a subject in Norwegian primary and lower secondary school. I have based my work on this thesis on the relevant steering documents for Norwegian primary and lower secondary schools, socio-cultural theories on learning, the proposed drama curriculum by Drama- og Teaterpedagogene, and relevant research results. The purpose of the thesis is to present a series of good arguments to implement drama as part of the curriculum. These arguments are primarily based on the pupils benefit from the subject, but also to some degree the purposes Norwegian education is based upon.