Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorCorneil, Marit
dc.contributor.authorKvistad, Odin Norum
dc.date.accessioned2019-08-24T14:01:08Z
dc.date.available2019-08-24T14:01:08Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610563
dc.description.abstractI denne oppgaven skal jeg gå et stykke tilbake i true crime-sjangerens historie. Jeg skal se på «The Thin Blue Line» (1988) av Errol Morris, og gjøre rede for hvordan filmen bruker ulike virkemidler for å skape karakterengasjement. Jeg skal også drøfte om filmens plassering innen dokumentarsjangeren har en effekt på karakterengasjementet. I tillegg skal jeg se på hvordan mangelen på fiksjonsdistanse, et begrep som er brukt for å forstå skrekkfilmens påvirkningskraft, også kan forklare hvordan publikum lar seg engasjere av «The Thin Blue Line». Hoveddelen av denne teksten består av en analyse av filmen, sett i lys av teorier om karakterengasjement og fiksjonsdistanse. Siden jeg bruker teori med røtter i fiksjonen, kommer jeg ofte til å omtale personene i «The Thin Blue Line» som karakterer. Analysedelen er i all hovedsak delt opp i underkapitler som tar for seg én og én karakter/karaktertype, i tillegg til noen avsnitt om forholdet mellom dokumentar og fiksjon, og noen avsnitt hvor jeg holder filmen opp mot journalistiske standarder.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKarakterengajement i «The Thin Blue Line»
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel