Show simple item record

dc.contributor.advisorStang, Margrethe C.
dc.contributor.authorIsaksen, Maria Lisa
dc.date.accessioned2019-08-24T14:00:59Z
dc.date.available2019-08-24T14:00:59Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610553
dc.description.abstractOppgaven utforsker sammenhengen mellom 1800-tallets kjønns- og arkitekturteori. På dette tidspunktet oppstod grunnlaget for de seksuelle legningene, og en tanke om homofili som «et tredje kjønn». Nye kunstteorier tok for seg hvordan slike identiteter var synlige gjennom arkitektur og stilvalg. Særlig i ettertid er den gotiske stilen blitt koblet til homofile miljøer, noe som kan sies å være et resultat av dens assosiasjon med den gotiske forfatteren Oscar Wilde. Teksten argumenterer for at denne koblingen delvis har påvirket syn på selv tidligere verk, slik som Horace Walpoles Strawberry Hill på fra 1700-tallet. Problemstillingen er: hvordan kan 1800-tallets kjønnsteori ha påvirket arkitekturdebatten?
dc.description.abstractThe thesis explores the connection between 19th century gender- and architectural theory. At this point in time the origins of the sexual orientations were born, and with them the idea of the homosexual man as a “third gender”. New art theories examined how such identities were visible through architectural and stylistic choices. The Gothic style, in particular, have in more recent times been linked to homosexual environments, perhaps because of its association with the Gothic novelist Oscar Wilde. The text argues that this connection have partly influenced views on even earlier works, such as Horace Walpole’s Strawberry Hill of the 18th century. The main question is: how could gender theory in the 19th century have influenced the architectural debate?
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleAn Inquiery Into the Gendered Qualities of Architecture
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record