Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSvein Høier
dc.contributor.authorRikke Johansen-Halsaunet
dc.date.accessioned2019-08-24T14:00:50Z
dc.date.available2019-08-24T14:00:50Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610530
dc.description.abstractDenne bacheloroppgave en fargeanalyse av Wes Andersons film The Life Aquatic with Steve Zissou, fra 2004. I denne analysen har jeg undersøkt både manuset til filmen og selve filmen. Wes Anderson er kjent for å ha en særegen stil i filmene sine. For de som er kjent med Andersons filmer vil raskt kjenne igjen en Wes Anderson-film bare på det visuelle. Faktisk er filmstilen han har blitt kjent for, på mange måter blitt et eget varemerke eller et begrep for å beskrive hans filmer. Flere har hevdet at Andersons filmer ikke bare er visuelt særegne, med en fargepalett som er blitt et varemerke for Anderson, men også viser en relasjon mellom farger og følelser. Filmene hans har gjerne en fargepalett med sterke farger, og det vi ofte assosierer med glade farger, slik som gul og oransje. Tematikken i filmene kan derimot være ganske dystre, fylt med melankoli og nihilisme. Det jeg ønsker å undersøke i min bacheloroppgave er å se nærmere på denne sammenhengen mellom farger og følelser i en Wes Anderson-film. Hvilke følelser, emosjoner og assosiasjoner kan man oppleve ved å se The Life Aquatic with Steve Zissou, gjennom å gjøre en fargeanalyse av filmen?
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLike fargerik som en «Crayon pony-fish»
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel