Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHanem, Guri Ellen
dc.contributor.authorOlsen, Andreas Sandnes
dc.date.accessioned2019-06-30T14:00:34Z
dc.date.available2019-06-30T14:00:34Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2602904
dc.description.abstractDenne oppgaven dreier seg om den internasjonale filmfestivalen Kosmorama som arrangeres i Trondheim hvert år. Besvarelsen undersøker muligheten for å lage en reklamefilm for Kosmorama, og hvordan denne kan markedsføres på sosiale medier. Oppgavens problemstilling materialiserte seg etter å ha vært i praksis hos Kosmoramas, hvor undertegnede ble interessert i hvordan man kunne nå ut til de som ennå ikke vet hva Kosmorama er, og om man kunne lage en reklamefilm for å oppnå dette. Oppgavens problemstilling er derfor som følger: Hvordan kan Kosmorama mobilisere folk til å dra på filmfestival, ved å lage en reklamefilm? Oppgavens teoridel undersøker hvordan retorikken til en slik reklame bør være, og følgelig hva den bør inneholde. I tillegg ser den på hvordan en slik reklame bør markedsføres på sosiale medier. I metodekapittelet benyttes det data fra to forskjellige spørreundersøkelser om Kosmorama. Målet med spørreundersøkelsene er å avdekke denne reklamefilmen sitt potensiale til å overtale folk til å dra på Kosmorama, og om den kan påvirke Word of Mouth-markedsføringen til Kosmorama. Oppgaven finner at denne reklamefilmen bør fortelle en historie som viser hvordan Kosmorama kan være en flukt fra hverdagen. Filmen bør samtidig få frem hvordan Kosmorama skiller seg fra andre kulturelle tilbud, noe som best løses ved at de ansatte selv kan finne fram interne eller eksterne historiene som formidler dette. Skuespillerne bør i historien bør være ansatte eller andre som på noe vis er tilknyttet festivalen, da disse vil formidle Kosmorama sin merkevare mest mulig troverdig. Reklamefilmens potensiale for å overtale folk til å delta på Kosmorama vil styrkes om denne filmen vises året rundt. Dette kan også forsterke det emosjonelle båndet til kundene, noe som kan skape mer Word of Mouth-markedsføring.
dc.description.abstractThis bachelor thesis revolves around the international film festival, Kosmorama in Trondheim. It investigates the opportunity of making a commercial video for Kosmorama, and the marketing of this video on social media. The question of the research materialized after an internship at Kosmorama, where I developed an interest in how to reach those who have not heard of the festival, and if it is possible to make a commercial to achieve this. The research question is as follows: How can Kosmorama mobilize people to attend this film festival, by making a commercial video? Through the theory chapter, this thesis will investigate how the rhetoric of this commercial should be, and what it will communicate. In addition, it will look at the marketing of such a commercial on social media. The method chapter makes use of two separate sets of data, both concerning Kosmorama. The aim is to reveal the potential of this commercial in persuading people to attend Kosmorama. In addition, it will investigate how the commercial may influence the Word of Mouth marketing of Kosmorama. The paper finds that this commercial should communicate how Kosmorama can function as an escape from daily life, by telling a story. The video should also emphasize the aspects of Kosmorama that might make it unique compared to other cultural services, by having the employees themselves dig up the internal or external stories that could communicate this in the best way. The actors in this narrative should be the employees themselves, or other people that in any way has a connection to the festival, because they will make the most genuine dissemination of Kosmoramas brand. The potential of this commercial in convincing people to attend Kosmorama will be enhanced by showing this movie on social media year-round. This will enhance the customers emotional attachment, which may increase Word of Mouth-marketing.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan kan Kosmorama mobilisere folk til å delta på filmfestival?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel