Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBianca Hammer
dc.contributor.authorStrand, Peder
dc.contributor.authorRoness, Torgeir Bardal
dc.contributor.authorHøiberg, Sondre Snøve
dc.date.accessioned2019-06-28T14:00:07Z
dc.date.available2019-06-28T14:00:07Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2602850
dc.description.abstractPengespillmarkedet i Norge er stadig et diskusjonstema i norsk politikk. Selv om utenlandske spillselskap ikke har lisens for å drive i Norge, er fortsatt store deler av tv-reklamer på tv for spillselskaper. Forslag om å få fjernet reklame om pengespill på norsk tv, fører til at utenlandske aktører stadig må finne nye måter å markedsføre på. Formålet med denne bacheloroppgaven er å undersøke hvordan Coolbet kan benytte sosiale medier for å styrke merkeverdien. Sosiale medier har økt i viktighet når det kommer til markedsføring, og stadig flere mennesker melder seg inn i de ulike sosiale mediene. Vi har interesse av å finne ulike tiltak som Coolbet kan iverksette for å øke merkeverdien. Det teoretiske grunnlaget baseres på studier som for eksempel Kellers pyramide for merkeverdi (2003) og studier om sosiale medier av Markos-Kujbus og Gati (2012). I tillegg har vi utviklet en kvantitativ spørreundersøkelse for å se nærmere på pengespillmarkedet i Norge. Til denne hentet vi inspirasjon fra blant annet Lökken, Nayar og Runering (2012). Fra spørreundersøkelsen fant vi mye nyttig informasjon som vi kunne benytte oss av videre i oppgaven. Blant annet fikk vi god respons på påstandene som ble utviklet for å måle merkeverdi. Her fant vi for eksempel at Unibet som en av de største i markedet helt klart hadde bedre merkeverdi enn Coolbet som i dette tilfellet vil være en utfordrer. Vi så også at Coolbet ble oppfattet som en av de bedre når det kom til funksjonelle kvaliteter som pris og infrastruktur, men at de manglet en del på de emosjonelle faktorene. I spørreundersøkelsen kunne vi også se at vi hadde en svært klar målgruppe. I denne oppgaven har vi funnet ut hvor viktig sosiale medier er for en bedrift, satt i et markedsføringsperspektiv. Vi har funnet flere tiltak som Coolbet kan iverksette gjennom sosiale medier, for å øke merkeverdien og styrke sin egen posisjon i markedet.
dc.description.abstractThe Norwegian betting market have been a reccuring topic for discussion in Norwegian politics. Even though foreign betting companies don't have a licens to run their operations in Norway, a large portion of the commercials on Norwegian television are for betting. The politicians have come up with a proposal to remove commercials for betting completly from Norwegian television, meaning that the foreign companies have to find new ways to do their marketing. The purpose of this study is to examine how Coolbet can use social media for marketing purposes, to increase their brand equity. Social media has increased in importance for marketing, and there are constantly new people joining the different social medias. We are interested in finding different measures that Coolbet can implement, to increase their brand equity. The theoretical foundation is based on different studies. Among others we are using Kellers pyramid for consumer based brand equity (2003) and studies on social media by Markos-Kujbus and Gati (2012). In addition to this we have design our own survey to asses how the norwegian betting market is right now. To design this we looked at Lökken, Nayar and Runering (2012) for inspiration. With the survey we gathered alot of useful information that we could use later in this study. Among other things we had a good respons on the statements designed to measure the brand equity. We found that Unibet as one of the biggest companies in the market clearly had a higher brand equity than Coolbet, who in this case is a challenger. We also found that Coolbet was percieved as one of the better ones when assesing the functional qualities like price and infrastructur, but that they were lacking in regards to the emotional factors. The survey also gave us a clear target group going forward. In this study we have looked at how important social media is for a company, put in a marketing perspective. We have found several measures that Coolbet could implement through social media, in order to increase both their brand equity and their general position in the market.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titlePengespill og merkeverdi
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel