Show simple item record

dc.contributor.advisorHitland, Synnøve
dc.contributor.authorDahl-Aabakken, Hedvig
dc.contributor.authorStrand, Julianne
dc.contributor.authorJeyakumaran, Yakathuksha
dc.date.accessioned2019-06-17T14:01:10Z
dc.date.available2019-06-17T14:01:10Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2601113
dc.description.abstractMange bedrifter har blitt mer samfunnsansvarlige i de siste årene. Samfunnsansvar går i korte trekk ut på at bedrifter erkjenner et ansvar som strekker seg utover grensene for egen virksomhet og egne økonomiske interesser. Det er imidlertid uenighet blant forskerne når det kommer til en felles definisjon av begrepet. Konklusjonen til Frode Nyeng er at grensedragningene innenfor samfunnsansvar må gjøres i praksis der mennesker er involvert (Nyeng, 2011, s.225). Den overordnede forståelsen av omdømme basert på flere forskeres utsagn, dreier seg om interessentenes samlede vurderinger av en virksomhet over tid (Gotsi og Wilson, 2001). Tidligere forskning viser at samfunnsansvar og omdømme kan relateres til hverandre på flere områder. På bakgrunn av dette har formålet med denne studien vært å se på forståelsen og gjennomføringen av samfunnsansvar og omdømme i et konsern som Nordic Choice Hotels i 2019. Problemstillingen er: Hvordan forstår og gjennomfører ledere i Choice samfunnsansvar og omdømme? For å belyse dette har vi formulert fire forskningsspørsmål, som har blitt benyttet som utgangspunkt for utarbeidelsen av intervjuguiden. Teoriene vi anvender er samfunnsansvar, omdømme, ledelse og læring. I tillegg til intervjuene har forskningsartikler og bøker vært viktige informasjonskilder. I prosessen med valg av respondenter bestemte vi oss for å gjennomføre dybdeintervju med både ledere og ansatte, av den hensikt å belyse problemstillingen fra ulike perspektiver. Forskningen vår baserer seg altså på kvalitativ metode. Ettersom vi ikke har ressurser til å gjennomføre undersøkelser på flere enn ett hotell, vil vi søke etter å besvare problemstillingen på Clarion Hotel i Trondheim. Dette vil lede frem til konkrete tiltak til hvordan hotellet kan jobbe videre med samfunnsansvar. Kort fortalt viser våre funn at det eksisterer en felles forståelse av samfunnsansvar blant intervjuede ledere og ansatte ved Clarion Hotel. Definisjonen deres av samfunnsansvar er WeCare, nedfelt i de seks ulike satsingsområdene Sweet Dreams, bærekraftig hotelldrift, matrevolusjonen, mangfold, lokalt samfunnsansvar og etisk handel. Måten de ulike aktivitetene blir gjennomført på vurderes blant annet med tanke på omdømmehensyn, hvor det er enighet om at samfunnsansvaret de tar har en positiv effekt på hotellets omdømme.
dc.description.abstractOver the recent years, many companies have become more socially responsible. In short, corporate social responsibility states that companies recognize a responsibility that extends beyond the boundaries of their own business and financial interests. However, there are disagreements among researchers when it comes to a common definition of the term. Nyeng´s conclusion is that the boundaries within social responsibility must be practiced where people are involved (Nyeng, 2011, s.225). The overall understanding of the term reputation is based on several researchers´statements, and it revolves around the stakeholders overall assessments of a business over time (Gotsi og Wilson, 2001). Earlier research shows that corporate social responsibility and reputation can be related to one another in several areas. Based on this, the purpose of this study has been to look at the understanding and implementation of CSR and reputation in an enterprise such as Nordic Choice Hotels in 2019. The thesis: How do managers understand and implement corporate social responsibility and reputation? To clarify the issue, we formulated four research questions, which is used as a starting point when preparing the interview guide. The theories we use are corporate social responsibility, reputation, management and learning. In addition to the interviews, research articles and books have been important sources of information. In the process of selecting respondents, we decided to conduct in-depth interviews with both managers and employees, for the purpose of elucidating the issue from different perspectives. Our research is based on qualitative method. As we do not have the resources to conduct surveys on more than one hotel, we will attempt to answer the thesis at Clarion Hotel in Trondheim. This will lead to concrete suggestions on how the hotel can work further on corporate social responsibility. In short, our findings show that there is a common understanding of social responsibility among interviewed managers and employees at Clarion Hotel. Their definition of corporate social responsibility is WeCare, expressed in the six different focus areas Sweet Dreams, sustainable hotel operations, food revolution, diversity, local social responsibility and ethical trade. How the various activities are implemented are considered with regard to reputation, where they agree that corporate social responsibility has a positive effect on reputation of the hotel.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan forstår og gjennomfører ledere i Choice samfunnsansvar og omdømme?
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record