Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBarland, Jens
dc.date.accessioned2019-05-10T07:09:13Z
dc.date.available2019-05-10T07:09:13Z
dc.date.created2019-05-08T13:11:58Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2597163
dc.description.abstractSituasjonen i mediebransjen setter redaktørene i et spenn. De leder mediebedrifter som i årevis har stått i store omstillinger og hvor utfordringene fortsatt er uoversiktlige. Det handler om økonomi, inntekter og hvordan man organiserer effektive mediebedrifter. Og om digitaliseringen som endrer produksjon, publisering og konsum av journalistikk. Videre utfordres journalistikkens samfunnsrolle og relasjonen med lesere, marked og samfunn. En diskusjon er om redaktørene gjør best jobb som bred toppleder eller om de blir bedre redaktør hvis rollen spisses til en øverste reportasjeleder. Redaktørforeningen har bestilt denne rapporten med mandat om å undersøke hvordan medlemmene opplever at redaktørrollen påvirkes og utfordres av den aktuelle utviklingen i mediebransjen. Studien har undersøkt fremveksten av et mangfold av måter å organisere redaktørrollen på. Redaktørenes dialog med ledere over seg og med bedriftenes eiere er også undersøkt. Til slutt er det trukket ut hva som oppleves som de mest aktuelle utfordringene: • Ulikheter: Redaktørene gjør ulike erfaringer forskjellige steder i mediebransjen. Virkeligheten i de store konsernene oppleves annerledes enn der det er små forhold, i uavhengige bedrifter og i Fagpressen. • Modeller: Opprinnelig var redaktøren toppleder i en uavhengig bedrift. Nå vokser det frem et mangfold av ulike modeller for å organisere ansvarlig redaktør, og rapporten beskriver 12 slike. • Avstand: I de store konsernene kan det være stor avstand, inntil fire ledd, fra ansvarlig redaktør og opp til dem som reelt sett bestemmer rammebetingelsene (utover det markedet bestemmer). • Budsjettansvar: Det økonomiske topplederansvaret kan oppleves som begrenset når for eksempel to tredjedeler av totale kostnader blir fastsatt av konsernet. • Teknologi og kommers: Redaktører vil være mer enn journalistiske ledere. De ønsker å vær involvert i teknologi og kommersiell utvikling. Dette gir dem helhetlig innsikt og en topplederrolle hvor de kan møte de utfordringene som er viktigst for å sikre journalistikken i fremtiden. • Alder og kjønn: Redaktører i 50-årsalderen opplever best gjennomslag, mens det ikke gis uttrykk for forskjeller mellom kjønnene. • I det store bildet av utfordringene for redaktørrollen og mediebransjen ser man at dette er en del av en større samfunnstrend i mange bransjer – der enheter vokser, med økende avstand til beslutningstakere, digitaliseringens utfordringer og også profesjonens kamp om å opprettholde sin rolle i samfunnet. Undersøkelsen inkluderer en spørreundersøkelse 139 ansvarlige redaktører har svart på, samt at 11 ansvarlige redaktører enten er dybdeintervjuet eller har vært med i referansegruppe. Materialet inkluderer også stoff fra løpende offentlig debatt og innspill fra sekretariatet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleRedaktøren - toppleder eller reportasjeleder?nb_NO
dc.typeResearch reportnb_NO
dc.description.versionsubmittedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber39nb_NO
dc.identifier.cristin1696369
cristin.unitcode194,61,45,0
cristin.unitnameInstitutt for design
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextpreprint


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel