Samfunnspsykologiens bidrag til helsefremmende strukturer i arbeid med mennesker med psykisk utviklingshemming og psykisk lidelse
dc.contributor.author | Jacobsen, Karl Henry | |
dc.contributor.author | Einarson, Randi | |
dc.date.accessioned | 2019-05-08T07:17:55Z | |
dc.date.available | 2019-05-08T07:17:55Z | |
dc.date.created | 2019-02-25T09:55:44Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Psykologi i kommunen. 2019, (1), 21-28. | nb_NO |
dc.identifier.issn | 1892-3364 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2596895 | |
dc.description.abstract | Samfunnspsykologi er en måte å beskrive hvordan psykologisk kunnskap blir anvendt på områder der mennesker befinner seg. Den har røtter i blant annet klinisk psykologi, organisasjonspsykologi, sosialpsykologi, humanistisk psykologi, helsepsykologi og sosiologi (Orford, 1992). Samfunnspsykologi er rettet både mot individ og system og kan virksomhetsmessig plasseres mellom klinisk psykologi og organisasjonspsykologi. Å ha et samfunnsperspektiv med seg som fagperson og terapeut blir viktig for å kunne være bevisst de samfunnsideologier psykologien som fag og profesjon er flettet inn i. Enhver klient eksisterer i en større samfunnskontekst, og en terapeut som tar et samfunnsperspektiv, vil også ta høyde for dette i sitt arbeid. Psykologisk kunnskap har stor innflytelse på hvordan vi ser oss selv og andre, den kan for eksempel bidra til å redusere samfunnsmessige og kulturelle fenomener til psykologiske fenomener. På samme måte kan det tenkes at det finnes regjerende ideologier i dag som har et undertrykkende potensial, og som allikevel tas for gitt som sanne. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Forlaget Skolepsykologi | nb_NO |
dc.title | Samfunnspsykologiens bidrag til helsefremmende strukturer i arbeid med mennesker med psykisk utviklingshemming og psykisk lidelse | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.description.version | publishedVersion | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 21-28 | nb_NO |
dc.source.journal | Psykologi i kommunen | nb_NO |
dc.source.issue | 1 | nb_NO |
dc.identifier.cristin | 1680293 | |
dc.description.localcode | Publisert av Forlaget Skolepsykologi | nb_NO |
cristin.unitcode | 194,67,40,0 | |
cristin.unitname | Institutt for psykologi | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 |
Tilhørende fil(er)
Denne innførselen finnes i følgende samling(er)
-
Institutt for psykologi [2896]
-
Publikasjoner fra CRIStin - NTNU [37304]