• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Øvrige samlinger
  • Publikasjoner fra CRIStin - NTNU
  • View Item
  •   Home
  • Øvrige samlinger
  • Publikasjoner fra CRIStin - NTNU
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Eldre og exergaming – hvordan beveger de seg egentlig?

Skjæret-Maroni, Nina; Bardal, Ellen Marie
Journal article, Peer reviewed
Published version
Thumbnail
View/Open
Skjæret-Maroni (1.070Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2595629
Date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap [1643]
  • Publikasjoner fra CRIStin - NTNU [19694]
Original version
Fysioterapeuten. 2018, 9 14-19.  
Abstract
Hensikt: Undersøke variasjon i steg og mengde bevegelse hos eldre som spiller stegbaserte exergames. n Design: Eksperimentell tverrsnittsstudie. n Materiale: To ulike studier ble gjennomført. I studie 1 deltok 20 hjemmeboende eldre (75.7±5.4 år, 12 kvinner), og i studie 2 deltok 16 hjemmeboende eldre (76.5±4.5 år, 8 kvinner) og 16 yngre personer (25±2.1 år, 8 kvinner). n Metode: I studie 1 spilte deltakerne to steg-baserte exergames, The Mole og LightRace, på to ulike vanskelighetsnivå. Steg og overkroppsbevegelser ble registrert med et 3D-motion capture system. I studie 2 spilte alle deltakerne The Mole på tre ulike vanskelighetsnivå. Tre tri-aksiale akselerometre ble brukt for å evaluere steg og overkroppsbevegelser. n Resultat: Eldre personer hadde mer variasjon i stegbevegelser og større mengde bevegelse når de spilte The Mole som er spesial designet for eldre, sammenlignet med det kommersielle spillet LightRace. Eldre personer hadde totalt mindre bevegelse når de spilte det vanskeligste nivået av The Mole sammenlignet med lett og medium nivå (alle p>.02), mens yngre deltakere viste ingen forskjell i mengde bevegelse i de tre vanskelighetsnivåene. n Konklusjon: Resultatene i denne studien viser at både type spill og nivå innad i disse spillene påvirker både mengde aktivitet og variasjon i steg. Dette må man ta hensyn til når man bruker exergames i trenings- og rehabiliteringssituasjoner.
Publisher
Norsk Fysioterapeutforbund
Journal
Fysioterapeuten

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit