dc.contributor.author | Mjaavatn, Per Egil | |
dc.contributor.author | Frostad, Per | |
dc.date.accessioned | 2019-04-09T07:46:50Z | |
dc.date.available | 2019-04-09T07:46:50Z | |
dc.date.created | 2018-05-29T13:09:49Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.citation | FoU i praksis. 2018, 12 (1), 87-106. | nb_NO |
dc.identifier.issn | 1504-6893 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2593799 | |
dc.description.abstract | I 10. klasse i ungdomsskolen må elevene gjøre valg av stor betydning for sitt
senere liv. Hva skal de bli? Dette prosjektet fulgte 1025 ungdommer fra 10. klasse
i 11 ungdomsskoler over i videregående skole og har gjennom spørreskjema sett
på de valg elevene gjorde. Hvor godt informert var de forut for sine valg, hva
eller hvem påvirket dem, og hvor fornøyd var de med de valg de hadde gjort?
Informasjon om videregående skole var gitt på en rekke ulike måter. 77,7 % av
elevene syntes de hadde fått nok informasjon til å kunne velge linje på videregå-
ende skole, men bare 37,1 % hadde fått individuell veiledning. Lærere og rådgiver
hadde i liten grad påvirket elevenes valg. Prosjektet tyder på at familie, venner,
lønn og kulturfaktorer som kjønn og yrkesstatus uansett overstyrer skolens rolle.
Fag som utdanningsvalg og andre veiledningstiltak i ungdomsskolen ser ikke ut
til å nå godt nok frem til de unge. Vårt grunnleggende spørsmål er om dagens
15–16-åringer er modne nok til å ta så viktige valg når det gjelder sin fremtid | nb_NO |
dc.language.iso | mis | nb_NO |
dc.publisher | Fagbokforlaget | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | «Det er veldig sånn at det er et valg for livet» | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.description.version | publishedVersion | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 87-106 | nb_NO |
dc.source.volume | 12 | nb_NO |
dc.source.journal | FoU i praksis | nb_NO |
dc.source.issue | 1 | nb_NO |
dc.identifier.cristin | 1587429 | |
dc.description.localcode | This is an open access journal which means that all content is freely available without charge to the user or his/her institution. Users are allowed to read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other lawful purpose, without asking prior permission from the publisher or the author. This is in accordance with the BOAI definition of open access. | nb_NO |
cristin.unitcode | 194,67,70,0 | |
cristin.unitname | Institutt for pedagogikk og livslang læring | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |