Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMjaavatn, Per Egil
dc.contributor.authorFrostad, Per
dc.date.accessioned2019-04-09T07:46:50Z
dc.date.available2019-04-09T07:46:50Z
dc.date.created2018-05-29T13:09:49Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationFoU i praksis. 2018, 12 (1), 87-106.nb_NO
dc.identifier.issn1504-6893
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2593799
dc.description.abstractI 10. klasse i ungdomsskolen må elevene gjøre valg av stor betydning for sitt senere liv. Hva skal de bli? Dette prosjektet fulgte 1025 ungdommer fra 10. klasse i 11 ungdomsskoler over i videregående skole og har gjennom spørreskjema sett på de valg elevene gjorde. Hvor godt informert var de forut for sine valg, hva eller hvem påvirket dem, og hvor fornøyd var de med de valg de hadde gjort? Informasjon om videregående skole var gitt på en rekke ulike måter. 77,7 % av elevene syntes de hadde fått nok informasjon til å kunne velge linje på videregå- ende skole, men bare 37,1 % hadde fått individuell veiledning. Lærere og rådgiver hadde i liten grad påvirket elevenes valg. Prosjektet tyder på at familie, venner, lønn og kulturfaktorer som kjønn og yrkesstatus uansett overstyrer skolens rolle. Fag som utdanningsvalg og andre veiledningstiltak i ungdomsskolen ser ikke ut til å nå godt nok frem til de unge. Vårt grunnleggende spørsmål er om dagens 15–16-åringer er modne nok til å ta så viktige valg når det gjelder sin fremtidnb_NO
dc.language.isomisnb_NO
dc.publisherFagbokforlagetnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.title«Det er veldig sånn at det er et valg for livet»nb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber87-106nb_NO
dc.source.volume12nb_NO
dc.source.journalFoU i praksisnb_NO
dc.source.issue1nb_NO
dc.identifier.cristin1587429
dc.description.localcodeThis is an open access journal which means that all content is freely available without charge to the user or his/her institution. Users are allowed to read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other lawful purpose, without asking prior permission from the publisher or the author. This is in accordance with the BOAI definition of open access.nb_NO
cristin.unitcode194,67,70,0
cristin.unitnameInstitutt for pedagogikk og livslang læring
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal