dc.contributor.author | Lund, Anne Carine Bonnevie | |
dc.date.accessioned | 2019-03-20T14:48:33Z | |
dc.date.available | 2019-03-20T14:48:33Z | |
dc.date.created | 2018-06-25T14:46:05Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.citation | Nordic Journal of Pedagogy and Critique. 2018, 4 87-102. | nb_NO |
dc.identifier.issn | 2387-5739 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2590928 | |
dc.description.abstract | Denne artikkelen drøfter 16 læreres forståelse av begrepene mangfold og flerkulturalitet. Deres perspektiv på mangfold varierer ut fra skolens flerkulturelle p rofil og sk olens ar beid med fle rspråklige elever. Informantene i undersøkelsen knytter mangfoldsbegrepet til «vi» og flerkulturalitetsbegrepet til «de». Mangfoldsbegrepet assosieres med inkluderende holdninger, men begrepet forstås som «ufarlig» eller «upresist» og bør tydeliggjøres inntil inkludering er en realitet innenfor hele skolens praksis. Lærere i denne studien hevder at det kan være riktigst å benytte betegnelsen en «flerkulturell skole» fremfor mangfoldsskole inntil begrepsbruken er mer bevisst. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Cappelen Damm Akademisk (NOASP) | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | En studie av læreres forståelse av mangfoldsbegrepet | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.description.version | publishedVersion | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 87-102 | nb_NO |
dc.source.volume | 4 | nb_NO |
dc.source.journal | Nordic Journal of Pedagogy and Critique | nb_NO |
dc.identifier.doi | 10.23865/ntpk.v4.608 | |
dc.identifier.cristin | 1593760 | |
dc.description.localcode | © 2018 A.B. Lund. This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/), allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, provided the original work is properly cited and states its license. | nb_NO |
cristin.unitcode | 194,67,80,0 | |
cristin.unitname | Institutt for lærerutdanning | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |