“Det hjelper mest å bekymre seg” - En kvalitativ undersøkelse av metakognisjon og strategier ved bekymring hos barn på 7 og 8 år
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2588621Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykologi [3143]
Sammendrag
Metakognitiv teori viser til at metakognitive antakelser om bekymring kan skape og opprettholde psykisk lidelse. Et betydelig antall studier med voksne utvalg støtter denne teorien. Nyere forskning hevder at metakognitiv teori også kan passe for barn. Denne forskningen er imidlertid basert på kvantitative tilnærminger med bruk av spørreskjemaer som er kritisert for å ikke være egnet til å undersøke metakognisjon hos yngre barn. Målet med denne studien var å utforske metakognitiv kunnskap og strategier knyttet til bekymring hos barn ved hjelp av en kvalitativ tilnærming. Det ble gjennomført 15 semistrukturerte intervjuer med 20 barn på 7 og 8 år. Intervjuene ble transkribert og deretter analysert ved hjelp av tematisk analyse. Analysen identifiserte følgende temaer: (1) tanker om bekymring og (2) teknikker for å håndtere bekymring, med undertemaer (1a) tanker om nytteverdien av bekymring, (1b) tanker om kontrollerbarheten av bekymring, og (1c) kunnskap om bekymring, og (2a) atferdsmessige teknikker og (2b) mentale teknikker for å håndtere bekymring. Studien viste at barn på 7 og 8 år har metakognitiv kunnskap og metakognitive strategier relatert til bekymring, og resultatene støtter tidligere forskningslitteratur som hevder at metakognitiv teori kan passe for yngre barn. Resultatene viser at barn kan ha positive og negative antakelser om bekymring, og at de kan ligne voksne sine metakognitive antakelser. Studien viste også at det var usikkert hvorvidt et par av barna forstod enkelte spørsmål eller om de faktisk ikke hadde visse antakelser om bekymring. Mulige konsekvenser av dette og anbefalinger for fremtidig forskning på metakognisjon hos barn blir derfor drøftet.