Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRundmo, Torbjørn
dc.contributor.authorLervåg, Natalie
dc.date.accessioned2019-03-05T07:31:05Z
dc.date.available2019-03-05T07:31:05Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2588603
dc.description.abstractForekomsten av psykiske vansker blant unge mennesker ser stadig ut til å øke, og behovet for effektive tiltak er stort. Lavterskeltilbud er et eksempel på et tiltak som har som mål å forhindre at psykiske plager utvikler seg til å bli mer alvorlige og langvarige. I Trondheim ble lavterskeltilbudet ”En som lytter”, som tilbyr psykoterapi for ungdom mellom 16-25 år, startet opp i samarbeid mellom Mental Helse Ungdom (MHU), Trondheim kommune, og NTNU. Formålet med denne studien var å undersøke hva som fungerer bra og mindre bra ved dette tilbudet, samt hva som kjennetegner en terapeutisk samtale mellom en ungdom og en terapeut. Det ble gjennomført semistrukturerte intervjuer med seks ungdommer som hadde benyttet seg av tilbudet. Dataen ble analysert ved hjelp av tematisk analyse. Fire temaer ble da identifisert: Å bli tatt på alvor, Egenskaper ved terapeutene, Intervensjoner, og Tilgjengelighet. Å bli tatt på alvor viste seg å være et overordnet tema som må ligge til grunn for at tilbudet skal fungere overhodet. ”En som lytter” er et velfungerende tilbud som har hatt stor betydning i ungdommenes liv. I den terapeutiske samtalen er det viktigste av alt å gi ungdommen følelsen av at de blir hørt og forstått. Fremtidig forskning bør undersøke om ungdommen har nytte av tilbudet også på lang sikt. Det kan også være relevant å se på hvorvidt det er sammenheng mellom type problematikk og hvilke intervensjoner som oppleves nyttige.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleÅ ta ungdommen på alvor - En kvalitativ studie av lavterskeltilbudet ''En som lytter'' i Trondheimnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel