Digital innovasjon utfordrer e-handelsaktører
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2584429Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven tar for seg konkurransesituasjonen til norske e-handelsaktører hvor hensikten er å undersøke hvordan økende digitalisering, globalisering og nye trender påvirker deres forretningsmodeller. Oppgaven belyser viktigheten av at e-handelsaktører innehar innovasjonsfokus internt og driver forretningsmodelleksperimentering, som verktøy for å takle endringer og ta tak i muligheter som oppstår grunnet økende digitalisering og globalisering.
Handel anses som en nokså enkel næring, og er av den grunn lite studert. Det har derfor vært interessant å se på konkrete tiltak norske e-handelsaktører tar for å posisjonere seg i en stadig mer konkurranseutsatt bransje. Utvalget i undersøkelsen består av fem informanter, hvor fokuset gjennom intervjuene har vært å få en dypere forståelse av hvordan disse bedriftene skaper, leverer og kaprer verdi, og hvordan de planlegger å respondere på teknologiske trender, markedstrender og global konkurranse.
Litteraturen antyder at forretningsmodellinnovasjon ofte blir nedprioritert til fordel for produktinnovasjon. Empiriske funn tyder på at effekten av innovasjon i det daglige og overordnet organisatorisk, har en betydelig påvirkning på forretningsmodeller og fremtidsperspektiv. Aktører som innehar kjennskap til kunden og markedet, teknologisk kompetanse, endringsvillighet og organisatorisk smidighet vil ha potensiell kilde til konkurransefortrinn. Funnene indikerer også at bedrifter er avhengig av at ledere skaper en innovasjonskultur for å oppnå posisjon over gjennomsnittet i sin bransje, og dermed grunnlag for å skape varig konkurransefortrinn.
Undersøkelsen har begrensninger og er langt fra en komplett analyse, men anses å være et relevant bidrag til utviklingen av nye problemstillinger for videre forskning rundt utfordringer og muligheter for norske e-handelsaktører.