Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBiavaschi, Costanza
dc.contributor.authorLarsen, Dan Mikael
dc.date.accessioned2019-02-07T12:31:45Z
dc.date.available2019-02-07T12:31:45Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2584349
dc.description.abstractDenne oppgaven evaluerer hvordan deltakelse i norskopplæring påvirker antall sysselsatte innvandrere på kommunenivå. Til dette utnyttes paneldata for perioden 2014-2016. Studier på effekten av språkopplæring kompliseres på grunn av endogenitetsproblemer. For det første kan uobservert heterogenitet føre til at innvandrere selv-selekterer til deltakelse. Dernest kan uobserverte kommunale karakteristikka forårsake at innvandrere selv-selekterer til spesifikke kommuner. Hovedanalysen håndterer disse utfordringene ved bruk av kommunespesifikke faste effekter og et utvalg av sosioøkonomiske kontrollvariable. På tvers av flere modeller og spesifikasjoner finner oppgaven en positiv effekt av deltakelse i norskopplæring på sysselsetting. Effekten er dog økonomisk liten. Det finnes ikke bevis for forskjeller i effekten på tvers av kommuner med en relativt høy andel av innvandrere fra Afrika og Asia, mannlige innvandrere eller unge innvandrere i arbeidsfør alder. Det er videre ingen støtte for ulik effekt i urbane og rurale områder eller på tvers av kommuner med ulike politiske partier. Resultatene i hovedanalysen er bevist robuste gjennom flere robusthetsanalyser.nb_NO
dc.description.abstractAbstract: This thesis examines how participation in Norwegian language training and social studies affects immigrant employment by exploiting panel data at the municipal level between 2014 and 2016. Research on the effect of language training is complicated by several endogeneity concerns. First, unobserved heterogeneity may induce immigrants to select participation in the training. In addition, unobserved municipal characteristics may cause immigrants to select into certain municipalities. The main analysis addresses these issues by first employing fixed effects estimation and second an array of control variables. Across a battery of models and specifications, the study finds a positive, albeit economically small, impact of participation in the training on employment. There is no evidence of a gap in the returns to participation across municipalities with a relatively high share of African and Asian immigrants, male immigrants, or young immigrants of working age. Neither is there support of differences across urban and rural municipalities, nor municipalities with varying political parties in local governance. Results are found to be robust against several extensions, including an IV strategy.nb_NO
dc.language.isoengnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleLanguage Taining and the Employment of Immigrants - An empirical analysis of the effect of participation in Norwegian language training and social studies on the employment of immigrantsnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel