Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTomasgard, Asgeir
dc.contributor.advisorIvanova, Olga
dc.contributor.authorHelgesen, Per Ivar
dc.date.accessioned2019-01-14T09:32:11Z
dc.date.available2019-01-14T09:32:11Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.isbn978-82-326-3499-6
dc.identifier.issn1503-8181
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2580416
dc.description.abstractSummary of the thesis When designing and introducing policy instruments like taxes and subsidies, mathematical models are employed to assess which effects should be expected. Assessments of socioeconomic costs and gains are central in such analyses. Energy is a fundamental driver for economic development. Society invests heavily in robust supply chains to ensure safe access to energy, providing a basis for production, growth and welfare. A side effect from using fossil energy is emissions of greenhouse gases that contribute to global warming. This challenge requires major societal transitions, switching from polluting fossil energy to climate-friendly renewable energy. Designing and selecting appropriate instruments that affect energy use, human behavior and economic activity requires suitable tools. The thesis develops such analysis tools, enabling mathematical simulation of effects and consequences from policy instruments instead of testing them on millions of people. Interactions between energy supply chains and the economy are modeled on a national scale by linking technical bottom-up energy models with economic top-down equilibrium models. The models are geographically disaggregated, and local regional effects in alternative future scenarios are calculated. The thesis explores novel methods for coupling the models and demonstrates dramatic impacts on the calculation times necessary to achieve convergence. The thesis demonstrates situations where different economic equilibria are possible. One of the analyses estimates that greenhouse gas emissions from transport in 2030 may be halved by technology investments corresponding to a 6.5% income reduction. The thesis analyzes effects of green certificates, which is a political instrument for increasing the share of renewable electricity. A new financial market for certificates is established, which interacts closely with the power market. First, the certificates affect the distribution of socio-economic surplus between the various players in the power market. Secondly, the certificates affect the regional distribution of socio-economic surplus. Thirdly, changes in infrastructure affect both the establishment of new renewable power generation and the distribution of socio-economic surplus. The thesis shows how different market conditions and future use of power influence the efficiency of green certificates. It also shows how cross-border transmission connections affect future winners and losers.nb_NO
dc.description.abstractSammendrag av avhandlingen Ved utforming og innføring av politiske virkemidler som f.eks. avgifter og subsidier, benyttes matematiske modeller for å anslå hvilke virkninger som kan forventes. Sentralt i dette arbeidet står analyse av samfunnsøkonomiske kostnader og gevinster. Energi er en vesentlig innsatsfaktor for økonomisk aktivitet, og samfunnet investerer store verdier i robuste leveransekjeder for at vi skal ha sikker tilgang til energi som gir grunnlag for produksjon, vekst og velferd. En bivirkning fra bruk av fossil energi er utslipp av drivhusgasser som bidrar til global oppvarming. I dagens situasjon skaper denne utfordringen behov for store omstillinger, ved at man må legge om fra forurensende fossil energi til klimavennlig fornybar energi. Utforming og valg av egnede virkemidler som påvirker atferd, økonomisk aktivitet og energibruk krever gode verktøy. Avhandlingen utvikler slike analyseverktøy, slik at effekter og konsekvenser av virkemiddelbruk kan simuleres matematisk i stedet for å testes ut på millioner av mennesker. I avhandlingen modelleres samspillet mellom energisystemet og økonomien i nasjonal målestokk, ved at tekniske energimodeller kobles med økonomiske likevektsmodeller. Modellapparatet ivaretar også den geografiske dimensjonen, og anvendes til å beregne regionale effekter i alternative fremtidsscenarier. Avhandlingen utforsker nye metoder for maskinell sammenkobling av modeller, noe som har dramatisk betydning for beregningstidene som er nødvendige for å oppnå konvergens. Avhandlingen påviser situasjoner hvor ulike former for økonomisk likevekt kan oppstå. En av analysene anslår at kostnadseffektive teknologiinvesteringer som gir en halvering av klimagassutslippene fra transport i 2030 vil tilsvare om lag 6,5% inntektsreduksjon. Avhandlingen analyserer virkninger av elsertifikater, som er et politisk virkemiddel for å øke andelen av fornybar elektrisitet. For verdsetting av sertifikatene etableres det et nytt finansielt marked, som samspiller tett med kraftmarkedet. For det første påvirker sertifikatene fordelingen av samfunnsøkonomiske gevinster mellom de ulike aktørene i kraftmarkedet. For det andre påvirker sertifikatene den regionale fordelingen av samfunnsøkonomisk overskudd. For det tredje påvirker endringer i overføringskapasiteter både etablering av ny fornybar kraftproduksjon og fordelingen av samfunnsøkonomisk overskudd. Avhandlingen viser hvordan ulike markedsforhold og fremtidig bruk av kraften påvirker effektiviteten av grønne sertifikater. Den viser også hvordan nettverksforbindelser til utlandet påvirker hvem som blir fremtidige vinnere og tapere.nb_NO
dc.language.isoengnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.relation.ispartofseriesDoctoral theses at NTNU, 2018:355;
dc.relation.haspartPaper 1: Helgesen, Per Ivar; Tomasgard, Asgeir. An equilibrium market power model for power markets and tradable green certificates, including Kirchhoff's Laws and Nash-Cournot competition. Energy Economics 2018 ;Volum 70. s. 270-288 https://doi.org/10.1016/j.eneco.2018.01.013 This is an open access article under the CC BY-NC-ND licensenb_NO
dc.relation.haspartPaper 2: Helgesen, Per Ivar; Tomasgard, Asgeir. Efficiency and welfare distribution effects from the Norwegian-Swedish Tradable Green Certificates Marketnb_NO
dc.relation.haspartPaper 3: Helgesen, Per Ivar; Lind, Arne; Ivanova, Olga; Tomasgard, Asgeir. Using a hybrid hard-linked model to analyze reduced climate gas emissions from transport. Energy 2018 ;Volum 156. s. 196-212 https://doi.org/10.1016/j.energy.2018.05.005 This is an open access article under the CC BY-NC-NDnb_NO
dc.relation.haspartPaper 4: Helgesen, Per Ivar; Tomasgard, Asgeir. From linking to integration of energy system models and computational general equilibrium models - Effects on equilibria and convergence. Energy 2018 ;Volum 159. s. 1218-1233 https://doi.org/10.1016/j.energy.2018.06.146 This is an open access article under the CC BY-NC-NDnb_NO
dc.titleModeling regional effects of energy policy: Combining technical and economic aspects to assess energy policynb_NO
dc.typeDoctoral thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel