Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKongsvik, Trond Øystein
dc.contributor.advisorSkogvang, Øystein
dc.contributor.authorTetik, Ahmet
dc.date.accessioned2018-12-24T15:00:36Z
dc.date.available2018-12-24T15:00:36Z
dc.date.created2018-06-24
dc.date.issued2018
dc.identifierntnudaim:19538
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2578669
dc.description.abstractRisikovurdering av vegtransport i Norge er et viktig verktøy for beslutningstakere både ved planlegging av ny infrastruktur, og modifisering og vedlikehold av eksisterende infrastruktur. Det er forventet at risikovurderinger skal gi beslutningstakere et godt grunnlag når avgjørelser tas med hensyn til sikkerhet og økonomi. Spesielt stilles det strengere krav om risikovurdering av vegtunneler med tanke på det store ulykkespotensialet. Krav til risikovurderinger av vegtunneler ble strengere med tunnelsikkerhetsforskriften som ble vedtatt i 2007, og siden da har både Statens vegvesens (SVV) regioner og eksterne konsulenter gjennomført flere risikoanalyser og utviklet metoder for dette. Selv om det er gjort mye godt arbeid, er det også en del utfordringer med risikovurderingsarbeidet pga utdaterte prosedyrer og regelverk, og ulik praksis mellom regionene. Denne oppgavens formål er å kartlegge de viktigste utfordringene med risikovurderinger av vegtunneler, vurdere dagens arbeid med kontinuerlig forbedring av risikovurderinger og å foreslå en eller flere løsninger for å forbedre metodikken. Metoder som er benyttet i oppgaven er dokumentstudie og dybdeintervju. Dokumentstudien baserer seg på tidligere forskning, Vegtilsynets tilsynsrapporter, en Riksrevisjonsrapport og fem case-risikovurdering av tunneler i Norge. Dybdeintervjuene er gjennomført med åtte informanter som har jobbet med SVVs risikovurderinger i Norge. Ut i fra dokumentstudien og dybdeintervjuene ligger de viktigste utfordringene i områder knyttet til krav til risikovurderinger, organisering av risikoanalysearbeid, valg av datagrunnlag og risikoanalysemetode, identifisering av sikkerhetsproblemer med fokus på særtrekk, risikoakseptskriterier og presentasjon av risiko og forslag til tiltak i risikovurderinger. I tillegg er det relativt lite standardisering, noe som fører til store variasjoner i hvordan risikovurderinger blir gjennomført og dokumentert. SVV jobber med noen av utfordringene på prosjektnivå. De mest kjente forbedringene skjer med oppdatering av analyseverktøyet TUSI, ulykkesdatabasen STRAKS og oppdatering av håndboka V721 «Risikovurdering i vegtrafikken». TUSI forbedres med hensyn til inngangsparametere og STRAKS forbedres med hensyn til hendelseskategorier, effektiv rapportering og datakvalitet. Mens oppdatering av TUSI og STRAKS er pågående arbeid, stoppet oppdatering av håndbok V721 i 2014 pga uenigheter mellom partene i Vegdirektoratet og regionene. I oppgaven anbefales to forslag til å forbedre utfordringer med risikovurdering av vegtunneler. Det ene forslaget er en ny risikostyringsmodell som er basert på dagens femtrinnsmodell laget av SVV, risikostyringsmodellen i NS-ISO 31000 og risikostyringsmodellen i NS 5814. Det andre forslaget handler om å øke standardisering i noen områder for å effektivisere risikoanalysearbeidet og redusere ulikheter mellom risikovurdering av vegtunneler.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectHelse, miljø og sikkerhet
dc.titleErfaringer med og videreutvikling av risikovurderinger innen vegtransport i Norge
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel