Show simple item record

dc.contributor.advisorBaldvinsdottir, Gudrun
dc.contributor.authorKanagalingam, Thanja
dc.contributor.authorKulbaka, Svitlana
dc.date.accessioned2018-12-17T08:40:54Z
dc.date.available2018-12-17T08:40:54Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2577859
dc.description.abstractI denne studien har vi tatt et nærmere syn på temaene prestasjonsmåling, hverdagskommunikasjon og tillit, og koblingen mellom dem. For å forske på dette valgte vi case bedriften Grilstad AS, og formulerte problemstillingen som følgende: Hvordan opplever ansatte at prestasjonsmåling kommuniseres og hvilken rolle spiller tillit i en slik kommunikasjon? Tidligere forskning tyder på sammenhenger mellom de valgte temaene, men det er lite undersøkt på koblingen mellom dem. Vi har med denne studien prøvd å få frem dette ved å sette PMS rammeverket til Ferreira og Otley (2009) i sammenheng med mekanismene kommunikasjon og tillit. Hensikten med dette var å anvende et vel akseptert rammeverk i forhold til prestasjonsmåling, for å beskrive om hvordan de ulike delene i rammeverket kommuniseres og hvilken rolle tillit spiller i slik kommunikasjon. Vi anvendte videre teorier om prestsasjonsledelse og -kultur til Vik (2007), kommunikasjonsteorier til Cowan (2017), Erlien (2006), og Innbjør og Kleiveland (2007), samt forskningen om tillit til Baldvinsdottir (2013) og hennes tolkning av Swift (2001). Tillit blir i vår studie definert som et relasjonsbasert begrep (Baldvinsdottir, 2013). Grilstad AS ble valgt som vår casebedrift, fordi den er en prestasjonsbasert bedrift med kommunikasjon som et sentralt fokusområde. Videre, spilte også bekjentskap i bedriften en avgjørende rolle da det gjorde kontakt, tilgjengelighet og forskningen enklere. Metodevalget vårt ble kvalitativ, og vi gjennomførte semistrukturerte intervjuer med 8 informanter med ulike roller som omfattet både overordnede og underordnede. Empirien ble bestående av en kombinasjon av data fra intervjuene og observasjon. For å svare på problemstillingen, knyttet vi videre empiri til teori. Fra diskusjon-/tolkningen fremkommer det at ansatte opplever at prestasjonsmåling kommuniseres kontinuerlig i bedriften. De opplever at fokus settes på gjensidig kommunikasjon og tilgjengelighet for å holde misforståelser på et minimum. Her spiller tillit en viktig rolle, og oppleves som en nødvendig forutsetning for ansattes opplevelse av eierskap til sitt arbeid, daglig kommunikasjon og oppnåelse av felles mål. Tillit setter premissene for felles forståelse, effektiv løsning av komplekse problemer og stimulerer til læring i bedriften, som videre oppleves å ha påvirkning på oppnåelse av prestasjonsmål.nb_NO
dc.description.abstract- This study has taken a closer view at performance management, everyday communication and trust, to understand the link between them. Our research question is as follows: How is the communication of performance measures experienced by employees, and what role does trust play in such communication? Previous research has shown connections between the three subjects, but the link between them is little researched and thereby unclear. In our study, we make an attempt to better understand the link by applying Ferreira and Otley’s PMS framework in conjunction with the mechanisms communication and trust. The purpose to applying a well-accepted framework in regard to performance management, was to describe how the different parts of the framework are communicated and what role trust plays in such communication. Furthermore, we have drawn inspiration from theories on performance management and culture by Vik (2007), communication theories by Cowan (2017), Erlien (2006) and Innbjør & Kleiveland (2007), as well as Baldvinsdottir’s (2009) research on trust. Trust is defined as a relationship-based term in our study (Baldvisdottir, 2013). For our case study, we chose Grilstad AS. Grilstad AS is a performance based production company with key focus on communication, and because we had contact with a worker in the company the access to the company was made easier. Our choice of methodology was qualitative and we conducted semi-structured interviews with informants in different roles, including both superiors and subordinates. The empirical data consists of a combination of data from interviews and observation. To answer our research question and intepretate the findings, we further combined the empirical data with the theoretical framework. Findings from the study indicate that employees experience that performance measures are communicated continuously in the company. Focus is placed on both mutual communication and accessibility to minimize misunderstandings. Trust plays an important role in this context, and is perceived as a necessary prerequisite for employees’ experience of work ownership, everyday communication and achievement of common goals. Trust sets the premises for shared understanding, effective solution finding to complex problems and stimulates learning in the company, this is further perceived to have an impact on realizing organizational goals.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titlePrestasjonsmåling, hverdagskommunikasjon & tillitnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210nb_NO
dc.description.localcodeDenne masteroppgaven vil ikke bli tilgjengelig.nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record