Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSupphellen, Magne
dc.contributor.authorEilertsen, Jonas Bastian
dc.contributor.authorValseth, Lee-Magnus Chen
dc.date.accessioned2018-12-17T08:37:55Z
dc.date.available2018-12-17T08:37:55Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2577855
dc.description.abstractFormålet med oppgaven har vært å undersøke hvordan strategisk orientering (SO) kan påvirke organisatorisk ytelse i norske oppstartsselskaper. Strategiske orienteringer legger føringer for bedriftens strategi og påvirker dets sannsynlighet for suksess. Konseptet er viet stor oppmerksomhet de siste tiårene og er godt forankret i forskningslitteraturen. Det eksisterer imidlertid mindre forskning for hvordan interaksjoner mellom ulike orienteringer påvirker ytelse. Oppgaven ønsker å bidra til forskningsfeltet ved å studere direkte effekter av-, og interaksjonseffekter mellom strategiske orienteringer i en norsk oppstartskontekst. Følgende problemstilling er formulert: "Hvordan påvirker strategisk orientering ytelsen i norske oppstartsselskaper?" For å belyse problemstillingen har vi utviklet en forskningsmodell hvor fokus er på de strategiske orienteringene markeds (MO)-, entreprenør (EO)-, teknologi (TO)-, og eksperimentorientering (EXO), hvor sistnevnte er forfatternes operasjonalisering av The Lean Startup metodikken. Resultatene baserer seg på data innhentet fra 240 oppstartsselskaper som er blitt analysert ved bruk av Structural Equation Modelling (SEM). De deskriptive resultatene viser (1) at MO og EO har direkte positiv effekt på bedriftens ytelse, (2) EXO har direkte negativ innvirkning på finansielle resultater og (3) EXO modererer positivt effekten av EO på merkeverdi.nb_NO
dc.description.abstract- The purpose of this study has been to examine how strategic orientation (SO) might affect organizational performance in startup companies. Strategic orientations give direction for a firm’s strategy and effect its probability for success. The concept has been given substantial attention in the last few decades and the phenomenon is well founded in empirical research. However, there seems to exist less knowledge about how interactions between strategic orientations might affect a firm’s probability of success. This thesis wishes to contribute to the research field by examining the direct effects of-, and interactions between strategic orientations in a Norwegian startup context, and the following research question has been formulated: “How can strategic orientations effect the performance of startup-companies?” To answer this research question, we’ve developed a research model focusing on the strategic orientations marketing (MO)-, entrepreneurial (EO)-, technology (TO)-, and experimental (EXO) -orientation, the latter being the authors’ operationalizing of The Lean Startup Method. The results are based on data gathered from 240 startup companies and analyzed with Structural Equation Modelling (SEM). The descriptive results showed (1) a direct positive correlation of MO and EO on organizational performance, (2) EXO had a direct negative influence on financial performance and (3) EXO positively moderates the impact of EO on brand equity.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleStrategisk Orientering og Ytelse i norske oppstartsbedrifternb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210nb_NO
dc.description.localcodeDenne masteroppgaven vil ikke bli tilgjengelig.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel