Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAaboen, Lise
dc.contributor.advisorMathisen, Marius Tuft
dc.contributor.authorTetzchner, Christian Clemet von
dc.contributor.authorMartinsen, Tobias
dc.date.accessioned2018-12-14T15:01:31Z
dc.date.available2018-12-14T15:01:31Z
dc.date.created2018-06-14
dc.date.issued2018
dc.identifierntnudaim:19339
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2577821
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har som formål å forstå hvordan store etablerte selskap kan dra nytte av å dele sin bedriftsdata til andre aktører. Mange etablerte selskap sitter på store mengder data som kan gi opphav til verdifull innsikt. Likevel antas det at omlag 70% av bedriftsdata aldri blir brukt, fordi det er vanskelig å se hvordan selskapet direkte kan profittere på den. Denne dataen kan imidlertid også være av stor verdi for andre aktører, som ønsker å bygge produkter eller finne ny innsikt. Derfor ble det formulert to forskningsspørsmål for å forstå hvordan bedrifter kan utnytte sin data-ressurs ved å dele den til aktører utenfor selskapets rammer. Hvorfor deler private selskaper sin data med andre aktører? Hva er barrierene ved å dele data med andre aktører? Disse forskningsspørsmålene formet grunnlaget for et enkelt eksplorativt case-studie av energikonsernet TrønderEnergi. Parallelt med data-innhentingen ble et teoretisk rammeverk utviklet, i en såkalt sammenkoblet prosess. Da fenomenet data-deling er nytt, ble det inntatt et holistisk perspektiv hvor det ble dratt nytte av etablerte flere teorier, herunder åpen innovasjon og åpen data med støttende litteratur om big data. De empiriske funnene avdekker motivasjoner og barrierer forbundet med datadeling i et stort etablert selskap. Studien styrker etablert teori om motivasjonene fra fri deling og leverandør-samarbeid fra teori om åpen innovasjon. Videre blir hittil uavklarte hypoteser som omhandler effektene av åpen-data i private organisasjoner blitt underbygget. Disse hypotesene har hittil ikke blitt vist gjennom empiriske studier. Funnene belyser også viktigheten av å overføre domenekunnskap sammen med data for å utnytte dataen til å skape verdi. Studien hevder at dette har blitt neglisjert i litteraturen da utnyttelse av data kun har blitt undersøkt i et internt perspektiv. Det foreslåes videre et rammeverk for å bedre kategorisere hva som blir omtalt som ''åpen data''. Studien bekrefter at teori om åpen innovasjon kan bli brukt for å bedre forstå datadeling som fenomen, og foreslår dermed at forskjellige ''åpne'' bevegelser, herunder åpen data, bør blitt sett i lys av det teori om åpen innovasjon.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectNTNUs Entreprenørskole, Realfaglig profil
dc.titleBig data-deling - En undersøkelse av hvordan selskaper kan skape verdi ved deling av big data
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel