• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for økonomi (ØK)
  • NTNU Handelshøyskolen
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for økonomi (ØK)
  • NTNU Handelshøyskolen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Organisering av offentlige helsetjenester - En casestudie om organiseringsform av legevakt og KAD ved Orkdal Sjukehus

Myhre, Emma Berg; Lerånd, Maria Dalen
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Myhre og Lerånd master.pdf (1.088Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2577546
Date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • NTNU Handelshøyskolen [725]
Abstract
I januar 2018 var det et avisoppslag i Adresseavisen om at Orkdal Sjukehus skal pusses opp for å kunne iverksette en ny, ambisiøs og krevende driftsmodell. Orkdal Sjukehus skal overta driftsansvaret for de kommunale helsetjenestene legevakt og KAD fra 11 kommuner i Orkdalsregionen, og drifte disse sammen med akuttmottak og observasjonssenger. I norsk sammenheng representerer driftsmodellen noe nytt i et samhandlingsperspektiv da den legger opp til felles drift av en enhet som reguleres både av spesialisthelsetjenesteloven og helse- og omsorgstjenesteloven i en integrert enhet. Driftsmodellen illustrerer også mangfoldet av interorganisatoriske organiseringsformer som har preget offentlig sektor de siste tiårene. På bakgrunn av dette har vi utformet følgende problemstilling: Hvilke argumenter påvirker en beslutningsprosess om valg av organiseringsform for offentlige helsetjenester?

For å besvare vår problemstilling har vi benyttet oss av et teoretisk rammeverk bestående av et transaksjonskostnadsteoretisk perspektiv på samarbeid, inkludert agentteori og litteratur om styring i interorganisatoriske relasjoner og offentlig sektor. Videre har vi benyttet oss av en kvalitativ casestudie, hvor dybdeintervju og dokumentstudier ble benyttet som datainnsamlingsmetoder.

Det er i studien avdekket tre empiriske hovedfunn: (1) Organiseringsformen motgår Samhandlingsreformen ved å velge fullstendig outsourcing av kommunale helsetjenester. (2) Kalkylene som blir brukt for å legitimere og katalysere ny driftsløsning omhandler bare produksjonskostnader, ikke transaksjonskostnader. (3) Sykehuset og kommunene har høy målkongruens og tillit mellom seg, samtidig har de lang erfaring med samarbeid seg imellom.

Til tross for at outsourcing av kommunale helsetjenester til sykehuset ifølge agentteorien og transaksjonskostnadsteorien innebærer en økt fare for opportunistisk atferd, blir risikoen for opportunisme vurdert som liten. Kommunene har høy grad av tillit til sykehusets kompetanse som tilbyder av helsetjenester. Samtidig har partene vært opptatt av å utforme en avtale som spesifiserer klart og tydelig ansvarsforholdene i relasjonen. Informantene argumenterer for ny organisasjonsform med at det vil bli bedre ressursutnyttelse, mer effektiv drift og kvalitative gevinster.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit