Assessment av Dp-simulator eksamen - Hvordan vurderes kandidater i praktisk Dp simulator eksamen
Abstract
I denne oppgaven ser vi på hvordan assessorene på DNV GL Shuttle Tanker kurs, bruker sitt mandat til å kontrollere om kandidater til praktisk simulator eksamen har den kompetansen som trengs. Rollen som Dp-operatør en svært krevende og når man opererer innenfor 150 meter sonen til en lastebøye. Så er spillerommet for uønskede hendelser små, dette kan vi se ut ifra hyppigheten på lignende ulykker som har vært på norsk kontinental sokkel. Ofte blir disse ulykkene definert som «Human error/Human factors», men ved dypere analyse kan man se at ulykken skjedde som en konsekvens av «Technical factors». Dette er faktorer som dårlig/mangelfull planlegging av broløsninger, utstyr som ikke samhandler med annet utstyr (stand alone utstyr), IKT utstyret er ikke laget/egnet for bruk om bord på skip. Denne oppgaven har rettet fokuset på Human Computer Interaction (HCI) for å forbedre Dp-offiserens kognitive forståelse av input fra IKT, slik at navigatøren går bort fra det å være systemoperatør og tilbake til sin opprinnelige rolle. For å få til dette er det anbefalt at den maritime næringen og klassifiserings selskapene kan gå inn for å standardisere broutstyr og broløsninger. Slik at i det minste søsterskip blir laget med uniforme broløsninger, noe som vil redusere tiden en navigatør trenger for å familiarisere seg med broutstyret og broløsningen. I 2014 lanserte DNV GL sitt egent regime for sertifisering av Dp-offiserer, dette regime er mye likt regime til The Nautical Institute. Men DNV GL regime skiller seg ut når man ser på totalkurs tid, krav til faktisk DP-fartstid og i måten at det avholdes en praktisk simulator eksamen. Begge kursene gir samme sertifisering, men det kan tenkes at DNV GL sitt regime vil være mere «verdt» for en arbeidsgiver, grunnet at da har DP-Offiseren blitt testet i både teoretiske ferdighet, men også igjennom praktisk eksamen.