Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBerg, Berit
dc.contributor.authorLund, Marie
dc.date.accessioned2018-12-10T06:27:16Z
dc.date.available2018-12-10T06:27:16Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2576695
dc.description.abstractDet er gjort en del forskning på barnevernsinstitusjoner både i Norge og ellers i verden. Resultatene av denne forskningen er sprikende. Det er tydelig at en institusjonsplassering kan hjelpe barn og ungdom, men det trenger nødvendigvis ikke å være slik. I min oppgave har jeg valgt å fokusere på en institusjon hvor ungdom med atferdsvansker er målgruppen. Ungdommer kan bli plassert på denne institusjonen både frivillig og med tvang. Det som imidlertid ofte er en fellesfaktor for de fleste ungdommene som bor der, er at de ikke ønsker å være der i utgangspunktet. Til tross for dette er det forventet at de skal jobbe med sin egen utvikling. Å jobbe med sin egen utvikling kan være vanskelig i utgangspunktet, og det gjør det ofte ikke lettere når du må bo på en plass du ikke vil være. Som miljøterapeut har jeg sett gjentatte ganger at ungdommene jobber med egen utvikling, og finner motivasjon til dette, til tross for at de bor på institusjon. Dette er bakgrunnen for min problemstilling som er følgende: Hvordan kan mestrings- og motivasjonsprogram bidra til at ungdom på atferdsinstitusjon jobber med sin egen utvikling? For å finne svar på denne problemstillingen har jeg gjennomført en kvalitativ studie, med fokusgruppeintervju. Jeg har her intervjuet miljøterapeuter som jobber ved en institusjon hvor det bor ungdommer med atferdsvansker. Fokus i intervjuene var et mestrings- og motivasjonsprogram som blir brukt ved institusjonen. Jeg hadde her et ønske om å høre hvordan miljøterapeutene tenker at dette programmet kan bidra til at ungdommene ønsker å jobbe med sin egen utvikling. Dette betyr med andre ord at jeg hadde et hovedsakelig positivt fokus i intervjuene, hvor vi snakket om hva som fungerer. Det ble selvsagt også snakket om utfordringer ved et slikt mestrings- og motivasjonsprogram, men dette var ikke det vi brukte mest tid på i intervjuene. Det er spesielt fem områder som miljøterapeutene legger vekt på som viktige når ungdom skal jobbe med egen utvikling. Disse områdene var: relasjon, betydningen av jevnaldrende, belønning, tilbakemeldinger og strukturer. Det som jeg imidlertid vil definere som et hovedfunn er at alle disse områdene henger sammen og påvirker hverandre, og et mestrings- og motivasjonsprogram som det jeg forsket på kan bidra til å systematisere dette.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.subjectbarnevernsinstitusjonnb_NO
dc.subjectomsorgnb_NO
dc.subjectmestringnb_NO
dc.subjecttegnøkonominb_NO
dc.subjectmotivasjonnb_NO
dc.titleMotivasjon til endring i en utfordrende tidnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosialt arbeid: 360nb_NO
dc.description.localcodeDenne masteroppgaven vil ikke bli tilgjengelig.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel