Show simple item record

dc.contributor.advisorFrydenberg, Stein
dc.contributor.authorAarland, Anders
dc.contributor.authorFidjeland, Alexander
dc.date.accessioned2018-12-06T14:42:28Z
dc.date.available2018-12-06T14:42:28Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2576469
dc.description.abstractThis paper examines the factors that influence capital structure decisions, the relationship between capital structure and firm performance, and the speed of adjustment for the shipping industry. Shipping companies tend to have higher leverage ratios than other industries and therefore are exposed to higher financial risk. A set of traditional capital structure variables suggested by previous research were selected as possible determinants of capital structure. Our sample consists of 115 listed shipping companies for the period 1996-2016. We analyse the relationship between traditional capital structure variables and financial leverage, using ordinary least squares and fixed effects methods. For the speed of adjustment analysis, we have employed the following econometric techniques: ordinary least square, fixed effects, “difference” and “system” generalized method of moments, dynamic panel fraction and iterative bootstrap-based bias correction. Our regression results correspond with prior research. The traditional factors have a considerable effect on financial leverage. Yet the weight of each factor is different from other industries. Tangibility, profitability and asset risk are the most important firm specific factors for shipping companies. More tangible assets are associated with a higher leverage ratio, while increased profitability and asset risk predicts a lower level of leverage. Trade-off theory appears to be the most relevant theory, but this is not an absolute conclusion considering that profitability is also predicted by pecking order theory. Macroeconomic variables appear to only have a slight impact on capital structure decisions. The results indicate that financial leverage is counter-cyclical, and thus support pecking order theory. Our thesis also includes an analysis of whether leverage and the set of firm specific variables have an impact on financial firm performance. The results seem to vary depending on which firm performance measure was used. Tobin´s Q and return on sales support agency cost theory, whereas return on assets is inconsistent with the agency cost hypothesis. Finally, we review the dynamics of capital structure choices. Our results demonstrate that adjustment speeds for a reversion to target ratio are higher for shipping companies than for industrial firms. In periods of economic recession, speed of adjustment values are lower and confirm business cycle dependencies. The higher leverage ratios of the shipping industry furthermore mean that financial distress costs are likely to be severe when deviating from target.nb_NO
dc.description.abstractDenne avhandling undersøker hvilke faktorer som har en påvirkning på valg av kapitalstruktur og forholdet mellom kapitalstruktur og finansielt resultat, og justeringshastigheten i shipping industrien. Shipping bedrifter tenderer til å ha høyere gjeldsandel enn andre industrier, og er derfor mer utsatt for økt finansiell risiko. Vi har basert valget av mulige forklaringsfaktorer for kapitalstruktur på et sett av tradisjonelle variabler foreslått av tidligere studier. Vårt utvalg består av 115 børsnoterte shipping selskaper i tidsperioden 1996-2016. For å analysere forholdet mellom tradisjonelle kapitalstruktur variabler og gjeldsnivå bruker vi minste kvadraters metode og faste effekter metoden. For justeringshastighet analysen bruker vi følgende økonometriske metoder: minste kvadraters metode, faste effekter, “difference” og “system” generalized method of moments, dynamic panel fraction og iterative bootstrap-based bias correction. Våre resultater er i samsvar med tidligere studier. De tradisjonelle faktorene har en stor effekt på finansiell gjeld, men vekten av hver faktor er ulik enn for andre industrier. Varige driftsmidler, lønnsomhet og risiko er de viktigste bedriftsspesifikke faktorene for shipping bedriftene. Økt materielle eiendeler er knyttet til høyere gjeldsandel, mens økt lønnsomhet og risiko støttes av lavere gjeldsandel. Trade-off teorien ser ut til å være den mest relevante teorien, men dette er ikke en absolutt konklusjon siden lønnsomhet er også forklart av pecking order teorien. De makroøkonomiske variablene har en liten innvirkning på valg av kapitalstruktur. Resultatene tyder imidlertid på at gjeldsnivå hovedsakelig er mot-syklisk og dermed støtter pecking order teorien. Vår avhandling inneholder også en analyse av hvorvidt gjeld og et sett av bedriftsspesifikke variabler har en innvirkning på finansielt resultat. Resultatene varierer avhengig av hvilken finansiell resultat variabel som ble brukt. Tobin´s Q og return on sales støtter agentkostnad teorien, mens return on assets samsvarer ikke med agentkostnad hypotesen. I den siste delen av avhandlingen ser vi på dynamikken i valg av kapitalstruktur. Våre resultater viser at justeringshastigheten er høyere for shipping bedrifter enn industrielle bedrifter. I perioder med lavkonjektur er hastigheten på justeringsverdiene noe lavere. Dette bekrefter dermed forretningssyklisk avhengighet. Den høye gjeldsandel i shipping industrien betyr at kostnader i forbindelse med finansiell uro vil være alvorlig når bedriften avviker fra målet.nb_NO
dc.language.isoengnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleCapital structure decisions, speed of adjustment and firm performance of listed shipping companies: New empirical evidence - Kapitalstruktur beslutninger, justeringshastighet og finansielt resultat av børsnoterte shipping selskaper: Ny empirisk bevisnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213nb_NO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record