Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOpstad, Leiv
dc.contributor.authorMoen, Ole Bjørn
dc.contributor.authorDypbukt, Alf
dc.date.accessioned2018-11-20T12:49:38Z
dc.date.available2018-11-20T12:49:38Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2573989
dc.description.abstractEn ny E39 mellom Molde og Ålesund vil gi muligheter for økt nytte for regionen og Norge. Det store og viktige samferdselsprosjektet har fått navnet Møreaksen. Vi definerer Møreaksen som strekningen mellom Molde og Ålesund. Hovedformålet er fergefri kryssing av Romsdalsfjorden. Møreaksen vil erstatte fergeruten Molde-Vestnes på E39, samt fergerutene til kommunene Aukra og Midsund. Problemstillingen vår er om Møreaksen gir den forventede nytten som mange hevder vil komme. Vi har formulert tre forskningsspørsmål som skal belyse problemstillingen nærmere. Studien vår ser på om Møreaksen kan gi et felles bo- og arbeidsmarked for Molde – og Ålesundsregionen, hvilken nytte den gir for regionen og hvordan store samferdselsprosjekter besluttes. Større bo- og arbeidsmarkedsregioner er en viktig faktor for å tiltrekke seg kompetent arbeidskraft. Det blir avgjørende for framtida til regionen. Studiens metodiske tilnærming er kvalitativ og empirien hentes fra utredninger om E39-utbyggingen og andre dokument. Vi har i tillegg til dokumentstudiet gjennomført mange samtaler/intervju med intervjuguide. I analysen vår viser vi til funn som gir ulike konklusjoner. Møreaksen gir positiv nytte på de fleste feltene vi har stilt spørsmål om. Vi er i tvil om en vil lykkes med intensjonen om å integrere bo- og arbeidsmarkedsregionene til Molde og Ålesund fullt ut. Erfaringer fra liknende prosjekt har vist at trafikkveksten etter åpning, blir større enn de opprinnelige beregningene. Det er grunn til å anta at det samme kan skje med Møreaksen. Vi anbefaler at Stortinget vedtar utbyggingen av Møreaksen. For å få størst mulig effekt av utbyggingen, må hele prosjektet bygges ut samtidig. Nye Veier AS er statens eget selskap for store samferdselsprosjekt, og bør få ansvaret for gjennomføringen.nb_NO
dc.description.abstractAbstract: A new E39 between Molde and Aalesund will give an opportunity to add value for the region and Norway. This big and important project has been give the name Moreaksen. Moreaksen is defined as the road between Molde and Aalesund. The main goal is to shut down the ferries over Romsdalsfjorden. Moreaksen is meant to replace the ferries that goes over the fjord between Molde and Vestnes on the road E39, and also the traffic on the ferries that goes to the municipalities, and islands, Aukra and Midsund. Our main research question is “Will Moreaksen add value?”, as many expect will happen. In addition, we also have formulated three sub questions that shall support the main research question. Furthermore, our study looks at if Moreaksen can give a common housing and labor market for the regions Molde- and Aalesund, what advantage it gives for the region and how big transport- and communication projects are determined. Large housing- and labor regions are an important factor to appeal competent labor. This is crucial for the future of the region. The methodological approach of this study is qualitative. Empirical evidence derives from conducted studies on the road expansion on E39 and other relevant studies. In addition to the document study, we conducted many in depth interviews using an interview guide. Our analysis refer to findings that give different conclusions. Moreaksen adds value to most of the cases and scenarios discussed in this study. We are in doubt whether one will succeed with the intention of fully integrating the housing- and labor regions of Molde and Aalesund. Experiences from similar projects have shown that traffic growth after openings becomes larger than the original calculations. There are reasons to assume that the same can happen with Moreaksen. We recommend that Stortinget shall approve the development of Moreaksen. In order to maximize the impact of the development, the entire project should be expanded at the same time. Nye Veier AS is the state's company for large transport projects and should be responsible for the implementation and completion of this project.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleGir Møreaksen nytte?nb_NO
dc.title.alternativeWill Møreaksen create value?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel