Innovasjon i videregående opplæring – hva som skal til for å lykkes
Master thesis
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2573974Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
- NTNU Handelshøyskolen [1618]
Sammendrag
Denne masteroppgaven fokuserer på innovasjon i videregående opplæring. Interesseområdet har vært å se nærmere på hva som skal til for å lykkes med innovasjon og innovativ praksis i skolen som organisasjon
Den metodiske tilnærmingen til oppgaven er kvalitativ og det er gjennomført intervjuer med tre informanter. Informantene er skoleledere med erfaring og engasjement knyttet til innovasjon og utvikling. På grunn av kompleksiteten i tematikken ble det gjennomført to intervjurunder med alle tre informantene. I den første runden var intensjonen å frambringe mer kunnskap om hvilke retningslinjer som var sentrale for å lykkes med innovasjon i videregående skole. På bakgrunn av funnene i første intervjurunde ble det deretter formulert en problemstilling før den siste runden med intervjuer.
Problemstillingen før første intervjurunde var å finne ut hvilke av Osborne & Brown sine sju kjennetegn for innovasjon i offentlige virksomheter som var de mest relevante suksesskriterier ifølge informantene og fra deres ståsted (Osborne & Brown 2005: 145).
Problemstillingen før andre intervjurunde ble utarbeidet på bakgrunn av funn i første intervjurunde. Sentralt for oppgaven her ble da hvordan man kan utøve topplederstøtte for å skape en kultur for innovasjon i videregående skole. Det dreier seg da om hvilke faktorer er med på å fremme en slik kultur og hvilke kan ses på som hemmende faktorer.
Sentrale funn fra første intervjurunde var at alle Osborne og Browns kjennetegn var viktige for å lykkes med innovasjon. Men enkelte ble ansett som viktigere enn andre. Disse var topplederstøtte til en innovasjonskultur, oppmuntring til samhandling mellom ulike perspektiver, benytte ideer fra medarbeidere fra alle nivå i virksomheten og å verdsette prøving og å lære fra det.
I andre intervjurunde kom det fram flere faktorer som er med på å fremme innovasjon, men også hemmende faktorer. For å være en innovative organisasjon så må kulturelle kjennetegnene gjennomsyre alle ledd i organisasjonen både på individ- og systemnivå. Man må anerkjenne at det vil være en krevende prosess for mange der man må ha god målstyring og oppfølging, samt at man må tåle motgang og feilsteg. Et annet viktig moment er hvordan sentrale myndigheter gjennom sine styringsverktøy er med på å støtte opp om innovasjon i skolene. Abstract:
This master’s thesis focuses on innovation in Upper Secondary education. The field of interest has been to take a closer look into what it takes to be successful with innovation and innovative practice within the school as an organization.
The methodological approach to this thesis is qualitative and interviews have been carried out with three informants. The informants are school managers o nupper secondary level with experience and engagement to innovation and development. Due to the complexity regarding the issue, two rounds of interviews were carried out with all three informants. The purpose of the first round of interviews was to get more knowledge about which guidelines were crucial for being successful with innovation in upper secondary education. Based on the findings in this first round a thesis was formulated before the final round of interviews.
The thesis before the first round was to find out which of Osborne & Brown’s guidelines for the management of innovation in PSO’s had the most relevance according to the informants and their point of view (Osborne & Brown: 2005: 145).
The thesis before the second round of interviews were based on the findings in the first round. Crucial to this assignment became how to exercise support from the top to promote a culture for innovation. The focus will then be upon which factors supports an innovative culture and which factors hinders such a development.
Important findings from the first round of interviews were that all of Osborne & Brown’s guidelines were relevant, but some were regarded as more important than others. These were support a culture of innovation from the top, encourage differential perspectives on issues nad value experimantation and learning from it.
In the final round of interviews, several factors that promote innovation were emphasized, but there were also some hindering factors. In order to be an innovative organisation certain cultural features need to be present at every level of the organisation, both on individual and systemic level. One has to recognize the fact that it is a demanding process which requires target-oriented management and follow-up, in addition to coping with misfortune and failure. Another crucial point is how the Government regulates and governs and supports the practice of innovation in schools.