Postoperativ smertevurdering
Abstract
Hensikt: Å undersøke fra et fenomenologisk perspektiv hvordan kommunikasjon kan virke inn på kvaliteten på postoperativ smertevurdering.
Problemstilling: Hvordan kan sykepleier ved bruk av kommunikasjon vurdere postoperativ smerte?
Metode: Systematisk litteraturstudie med utgangspunkt i 8 forskningsartikler, med hovedtyngde på kvalitativ metode. Samt anerkjent sykepleieteori og annen faglitteratur innen området.
Resultat: Litteraturen viser at postoperativ smerte er en subjektiv opplevelse som krever grundig smertevurdering. Pasientens opplevelse skal være grunnlaget for å vurdere smerte. Kommunikasjonsferdigheter, kunnskap og evnen til empati er selve kjernen for å kunne forstå postoperativ smerte.
Konklusjon: Respekt, empati og ved å aktivt lytte kan en mellommenneskelig relasjon etableres. Ved å vise empati kan sykepleier få tilgang til pasientens smerteopplevelse og dermed danne grunnlag for smertevurderingen. Det viser seg at kommunikasjonsferdigheter, kunnskap og evnen til å tolke smerte er vesentlig for å få nyttig informasjon fra pasienten.