Brukskvalitet i skolebygg – en studie av brukskvalitet knyttet til læring og trivsel av to Trondheimsskoler
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2570978Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med denne oppgaven er å undersøke hvordan generelt læringsareal i skolebygg påvirker trivsel og læring for brukere. Bakgrunnen for oppgaven er at skolens fysiske rammer stadig er i endring, og er et tema som går igjen i media og i politiske debatter. For å belyse problemstillingen, er tre forskningsspørsmål stilt:
• Hvordan er de fysiske løsningene for generelt læringsareal i Spongdal skole og Thora Storm vgs. sammenlignet med dagens trend for skolebygg?
• Hvordan påvirker klasserom brukskvaliteten på Spongdal skole sammenlignet med Thora Storm vgs.?
• Hvordan påvirker grupperom og vrimlerom brukskvaliteten på Spongdal skole sammenlignet med Thora Storm vgs.?
Metoder som er brukt for å svare på problemstillingen, er en casestudie med dokumentanalyse, kvalitative intervjuer, heatmapping, gåtur med brukere i bygget, observasjon og ordsky. Undersøkelsen er gjort på bakgrunn av to caseskoler hvor nevnte metoder er gjennomført på begge skoler.
Studien viser at brukere jevnt over er fornøyde med skolebyggene og klasserommene og hvordan de fysiske rammene fremmer læring. Forhold som fremmer brukskvalitet og læring i klasserom er gode lysforhold med store vinduer, kvadratisk form på arealer, gode lydforhold og egne klasserom. Forhold som kan hemme læring i klasserom er feil form på klasserom, visuell støy, lyd og blending. Funnene viser at brukere stort sett er fornøyde med transparente løsninger etter ferdigstillelse, og blir plaget i liten grad av innsyn/utsyn. Allikevel kan transparens være forstyrrende i enkeltsituasjoner. Fleksible arealer, som grupperom og vrimlearealer, blir brukt.