Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKanstad, Terje
dc.contributor.authorHaavik, Andreas
dc.date.accessioned2018-10-15T14:01:27Z
dc.date.available2018-10-15T14:01:27Z
dc.date.created2018-08-06
dc.date.issued2018
dc.identifierntnudaim:20208
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2568089
dc.description.abstractKyllingstad bru er en betongelementbru bestående av prefabrikkerte, føroppspente betongbjelker kombinert med kontinuerlig plasstøpt brudekke. Brua befinner seg i Gjesdal kommune og er en del av E39 som går gjennom Rogaland. I denne oppgaven er bruas tilstand og bæreevne vurdert ved å beregne kapasiteten av samvirkebjelker bestående av NIB 500/800-bjelker og brudekket. Dimensjonerende laster er funnet ved bruk av elementmetodeprogrammet, Robot Structural Analysis, og ved håndberegninger. Kapasitetsberegninger har blitt utført ved å benytte standardene NS 3473 og Eurokode 2. Håndbøker fra Statens vegvesen er brukt som supplement der dette har vært nødvendig. Beregningene er kun utført i bruddgrensetilstanden. Resultatene viser at momentkapasiteten er tilstrekkelig i alle spenn. På den andre siden er skjærkapasiteten fullt utnyttet i de lengste spennene. Flere steder er det tydelige tegn på korrodert bøylearmering. Hvis dette får utvikle seg i kritiske snitt kan det medføre at samvirkebjelkene ikke klarer å bære dimensjonerende laster. Videre undersøkelser rundt omfanget av korrosjon er anbefalt, samt å utbedre skader der dette viser seg å være nødvendig.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectBygg- og miljøteknikk, Prosjektering av konstruksjoner
dc.titleKapasitetskontroll av eksisterende betongelementbru med korrosjonsskade - Kyllingstad bru på E39 i Rogaland
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel