Show simple item record

dc.contributor.advisorAndenæs, Ellen
dc.contributor.advisorEik-Nes, Nancy Lea
dc.contributor.authorRønning, Eli Skaug
dc.date.accessioned2018-09-13T13:25:06Z
dc.date.available2018-09-13T13:25:06Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2562539
dc.description.abstractThis master thesis investigates how representations of science and professional expertise are manifested in advertisements for health, beauty and wellness products, and which ways science and professional expertise are utilized in arguments to sell these products. Through a multimodal textual analysis, four video advertisements distributed to Norwegian audiences between 2015 and 2017 are investigated. The first part of the analysis shows that science and professional expertise is typically represented in a stereotypic manner, drawing largely on visual cues and the use of discipline-specific terminology to convey an institutional context associated with knowledge-based authority. The second part of the analysis shows that science and professional expertise are used as selling arguments in a number of ways. I argue that that most important role of science and professional expertise in the argumentation is the use of them as a contextual frame and stereotype with generally positive connotations. Science and professional expertise are portrayed as knowledge-based authorities that are relatively closed off to the public, and as able to deal with problems that are too complex for regular people to fully understand. The message is therefore that we are expected to trust science and professional expertise rather blindly as bearers of truth, even when they are in fact being used as a means to sell a commercial productnb_NO
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker hvordan vitenskapelighet og faglig ekspertise formidles i reklamefilmer for helse-, skjønnhets- og velværeprodukter, og på hvilke måter vitenskapelighet og faglig ekspertise blir benyttet i salgsargumentasjonen for disse produktene. Gjennom en multimodal tekstanalyse undersøker jeg fire reklamefilmer som ble distribuert til norske publikum mellom 2015 og 2017. I den første delen av analysen viser jeg at vitenskapelighet og faglig ekspertise ofte presenteres stereotypisk, med stor vekt på visuelle virkemidler og bruk av fagspesifikk terminologi for å formidle en institusjonell kontekst. I den andre delen av analysen viser jeg hvordan vitenskapelighet og faglig ekspertise brukes på flere ulike måter i salgsargumentasjonen. Jeg argumenterer for at vitenskapelighet og faglig ekspertises viktigste rolle i markedsføringen er som en kontekstuell ramme og stereotypi med visse positive konnotasjoner. Dette gjøres blant annet ved å formidle vitenskapelighet og faglig ekspertise som lukkede kunnskapsautoriteter som håndterer problemer hvis løsninger er for komplekse til at vi kan forstå dem. En slik virkelighetskonstruksjon innebærer dermed at vi forventes å stole blindt på vitenskapelighet og faglig ekspertise som bærere av sannhet, også når det snakk om markedsføring av kommersielle produkter.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleKlinisk bevist, dokumentert effekt - En analyse av vitenskapelighet og faglig ekspertise i norsk reklamenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record