En kvantitativ studie av motivasjon for å arbeide med kontinuerlige forbedringer blant produksjonsmedarbeidere i en industribedrift
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2562245Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med undersøkelsen var å kartlegge i hvilken grad medarbeiderne i industribedriften Hexagon Ragasco AS var motiverte for å arbeide med kontinuerlige forbedringer. I rapporten presenteres og benyttes relevant teori innenfor nøkkelbegrepene Lean, kontinuerlige forbedringer og motivasjon. Lean er et ledelsesverktøy som kan gi bedrifter et konkurransefortrinn dersom de lykkes med implementeringen. For at innføringen av Lean skal være vellykket, er det viktig og nødvendig at alle medarbeidere i bedriften er motiverte for og aktive i det kontinuerlige forbedringsarbeidet. Rapportens hovedteori for motivasjon var Frederick Herzbergs tofaktor-teori, mens den kognitive evalueringsteorien og selvbestemmelsesteorien var støtteteorier. For å kunne si noe om respondentenes motivasjon for kontinuerlige forbedringer, var det relevant å undersøke deres generelle motivasjon. Det ble benyttet kvantitativ metode, der dataene ble samlet inn via spørreskjema. Populasjonen var medarbeiderne i produksjonen i Hexagon Ragasco. Svarprosenten i undersøkelsen var 81 %. Dataene ble analysert ved hjelp av analyseverktøyet IBM SPSS Statistics, versjon 24. Det ble benyttet deskriptiv statistikk, gjennom univariate- og bivariate analyser. Univariate analyser ble benyttet på bakgrunnsvariabler, mens bivariate analyser ble benyttet på øvrige variabler gjennom krysstabeller og korrelasjonsanalyser. Resultatene ble drøftet for å kunne gi et svar på problemstillingen. Drøftingen tar for seg hvilke faktorer fra motivasjonsteoriene som førte til økt motivasjon eller demotivasjon blant respondentene. Svaret på problemstillingen var at undersøkelsen ga en indikasjon på at medarbeiderne i Hexagon Ragasco AS i stor grad var motiverte, men at det ikke var noen betydelige forskjeller mellom generell motivasjon og motivasjon for kontinuerlige forbedringer. Motivasjonen ble i positiv retning påvirket av både motivasjon- og hygienefaktorene fra tofaktor-teorien. Det vil si at respondentene ble motiverte av arbeidsoppgavenes karakter, og de ble ikke demotivert av arbeidsmiljø og ledelse. The purpose of the survey was to assess the extent to which employees in the manufacturing company Hexagon Ragasco AS were motivated to work on continuous improvements. The report presents and uses relevant theory within the key concepts of Lean, continuous improvement and motivation. Lean is a management tool that can give businesses a competitive advantage if implemented successfully. In order for Lean to be successful, it is important and necessary that all employees in the company are motivated and active in the continuous improvement work. The report's main theory of motivation was Frederick Herzberg's two-factor theory, while the cognitive evaluation theory and self-determination theory were support theories. In order to say something about the respondents' motivation for continuous improvement, it was relevant to investigate their general motivation. Quantitative method was used, where the data was collected via questionnaire. The population was co-workers in Hexagon Ragasco production. The response rate in the survey was 81 %. The data was analyzed using the IBM SPSS Statistics, Version 24 analysis tool. Descriptive statistics were used, using univariate and bivariate analyzes. Univariate analyzes were used on background variables, while bivariate analyzes were applied to other variables through cross-table and correlation analyzes. The results were discussed in order to provide an answer to the problem. The discussion addresses what factors from motivational theories actually led to increased motivation or demotivation among respondents. The answer to the problem was that the survey gave an indication that employees in Hexagon Ragasco AS were largely motivated but that there were no significant differences between general motivation and motivation for continuous improvements. Motivation was positively influenced by both the motivation and hygiene factors from the two-factor theory. That is, the respondents were motivated by the nature of their work, and they were not demotivated by the working environment and management.