Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStokke, Randi
dc.contributor.authorAfrikan, Mahtab
dc.contributor.authorFuruseth, Ida
dc.contributor.authorRobertsen, Karoline
dc.date.accessioned2018-08-23T08:10:46Z
dc.date.available2018-08-23T08:10:46Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2559004
dc.description.abstractProblemstilling: Hvordan opplever pediatriske pasienter konvensjonelle røntgenundersøkelser og hvilke tiltak kan iverksettes for å gjøre deres opplevelse optimal? Hensikt: Hensikten med denne oppgaven er å forske på barns opplevelse av konvensjonell røntgen og dermed finne tiltak som kan gjøre deres opplevelse optimal. Metode: Oppgaven bygger på en kvalitativ metode i form av et litteraturstudie. Det er benyttet fem vitenskapelige artikler som omhandler barns opplevelse av konvensjonell røntgen og ulike tiltak som kan benyttes for å gjøre undersøkelsen optimal. Resultat: Denne studien viser at de fleste barn har positive emosjonelle opplevelser ved konvensjonell røntgen, men det er også enkelte tilfeller hvor barn opplever en røntgenundersøkelse som negativt. Resultatene viser at ulike tiltak som kan optimalisere deres opplevelse av en røntgenundersøkelse, er blant annet hvordan radiografen interagerer med barnet, miljødistraksjoner og foreldrenes tilstedeværelse. Konklusjon: Barnets opplevelse av en røntgenundersøkelse vil variere siden barn er ulike individer i ulike utviklingsstadier. Valg av tiltak og deres effektivitet vil variere ut ifra barnas alder, men når dette er sagt ser vi at tiltakene har god effekt når de blir benyttet.nb_NO
dc.description.abstractTopic/research question: How do pediatric patients experience x-ray examinations and what measures can be taken to optimize their experience? Purpose: The purpose of this study is to research what children experience during x-ray examinations and thus thus find measures that can make their experience optimal. Method: The study is based on a qualitative method where there was conducted a literature review. Five peer reviewed studies have been used that deal with children's experience of x-ray examinations and various measures that can be used to make the examination optimal. Results: This study shows that most children have positive emotional experiences during x-ray examinations, but there are also some cases where children experience x-ray examinations as negative. The results also show that various measures that can optimize their x-ray experience include how the radiographer interacts with the child, environmental distractions and the parental presence. Conclusion: The child's experience of an x-ray examination will vary since children are different individuals in different developmental stages. Choice of measures and their effectiveness will vary according to the age of the child. That being said, the measures will have a good effect when taken to use.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectradiografinb_NO
dc.subjectrøntgennb_NO
dc.subjectpediatriske pasienternb_NO
dc.subjectbarnnb_NO
dc.titleBarns opplevelse av konvensjonell røntgen og tiltak for optimaliseringnb_NO
dc.title.alternativeChildren’s experience of x-ray examinations and measures for optimizationnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Medical disciplines: 700::Clinical medical disciplines: 750::Radiology and diagnostic imaging: 763nb_NO
dc.source.pagenumber41nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel