Barns opplevelse av konvensjonell røntgen og tiltak for optimalisering
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2559004Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Problemstilling: Hvordan opplever pediatriske pasienter konvensjonelle røntgenundersøkelser og hvilke tiltak kan iverksettes for å gjøre deres opplevelse optimal? Hensikt: Hensikten med denne oppgaven er å forske på barns opplevelse av konvensjonell røntgen og dermed finne tiltak som kan gjøre deres opplevelse optimal. Metode: Oppgaven bygger på en kvalitativ metode i form av et litteraturstudie. Det er benyttet fem vitenskapelige artikler som omhandler barns opplevelse av konvensjonell røntgen og ulike tiltak som kan benyttes for å gjøre undersøkelsen optimal. Resultat: Denne studien viser at de fleste barn har positive emosjonelle opplevelser ved konvensjonell røntgen, men det er også enkelte tilfeller hvor barn opplever en røntgenundersøkelse som negativt. Resultatene viser at ulike tiltak som kan optimalisere deres opplevelse av en røntgenundersøkelse, er blant annet hvordan radiografen interagerer med barnet, miljødistraksjoner og foreldrenes tilstedeværelse. Konklusjon: Barnets opplevelse av en røntgenundersøkelse vil variere siden barn er ulike individer i ulike utviklingsstadier. Valg av tiltak og deres effektivitet vil variere ut ifra barnas alder, men når dette er sagt ser vi at tiltakene har god effekt når de blir benyttet. Topic/research question: How do pediatric patients experience x-ray examinations and what measures can be taken to optimize their experience? Purpose: The purpose of this study is to research what children experience during x-ray examinations and thus thus find measures that can make their experience optimal. Method: The study is based on a qualitative method where there was conducted a literature review. Five peer reviewed studies have been used that deal with children's experience of x-ray examinations and various measures that can be used to make the examination optimal. Results: This study shows that most children have positive emotional experiences during x-ray examinations, but there are also some cases where children experience x-ray examinations as negative. The results also show that various measures that can optimize their x-ray experience include how the radiographer interacts with the child, environmental distractions and the parental presence. Conclusion: The child's experience of an x-ray examination will vary since children are different individuals in different developmental stages. Choice of measures and their effectiveness will vary according to the age of the child. That being said, the measures will have a good effect when taken to use.