Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTrossmark, Per
dc.contributor.authorCarelius, Ingunn
dc.contributor.authorJohannessen, Trine
dc.date.accessioned2018-07-12T12:09:56Z
dc.date.available2018-07-12T12:09:56Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2505263
dc.description.abstractI denne oppgaven har vi gjort en case-studie av moderniseringsprosjektene til Lånekassen og NAV. Både Lånekassen sitt LØFT-prosjekt og NAV sitt MOD var eksempler på store offentlige IT-prosjekter der digitalisering og modernisering var i fokus. Når vi begynte case-studie ble LØFT trukket fram som ett vellykket prosjekt, mens MOD hadde blitt stoppet etter ett års arbeid og omtalt som en skandale. Det var mange interessante aspekter ved disse prosjektene, men vi valgte å studere prosjektene utfra perspektivene struktur og læring. Som andre offentlige etater hadde Lånekassen og NAV sterke byråkratiske trekk som innebar en sterk grad av faste strukturer og regelstyrte rammer. Vi har hevdet i oppgaven at byråkratiske strukturer ikke er hensiktsmessig i ett omfattende og komplisert prosjekt og at læring er en viktig faktor for å lykkes. Læring spiller en vesentlig rolle i komplekse teknologiske prosjekter som leveres over en lengre tidsperiode av flere årsaker. Den teknologiske utviklingen skjer raskt slik at premissene som ble satt da prosjektet startet ikke nødvendigvis er de samme senere i prosjektet. En annen årsak er at prosjekt- og beslutningstakere modnes underveis og ny kunnskap fører til at beslutninger i en tidlig fase endres når kunnskap opparbeides underveis. Gjennom intervjuer og dokumentgjennomgang har vi analysert eierorganisasjonenes strukturelle oppbygning og sett hvordan de tok med seg den byråkratiske tankegangen inn i prosjektene. Begge prosjekter startet opp med rigide strukturer som førte til at det tok tid før de klarte å snu seg rundt når de var på feil spor. Videre har vi gjennomgått prosjektenes utviklingsløp og sett at de evner å lære, men at dette tar tid. I begge prosjekter har de gjennomgått utfordrende perioder før de snur om på strukturen de arbeider under. Lånekassen gikk etter hvert bort fra en rigid prosjektmetodikk til en reell smidig gjennomføring. Dette viste at de beveget seg i retning av å bli en lærende organisasjon. De ble dermed bedre rustet til å endre seg i takt med utviklingen underveis i prosjektgjennomføringer. Vi så også at NAV hadde samme utvikling, men at dette ikke skjedde før etter at prosjektet ble avsluttet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleStruktur og læring i store offentlige IT prosjekternb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Teknologi: 500nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel