Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorIngvaldsen, Jonas Alexander
dc.contributor.authorOlsen, Magnus Eek
dc.date.accessioned2018-06-11T14:02:04Z
dc.date.available2018-06-11T14:02:04Z
dc.date.created2015-06-11
dc.date.issued2015
dc.identifierntnudaim:12987
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2501190
dc.description.abstractBusiness Intelligence (BI) er en form for informasjonssystemer med tilhørende metoder og teknologi som har vært gjenstand for økende oppmerksomhet og investeringer i senere år. BI-teknologi skiller seg fra mange andre informasjonssystemer ved å vektlegge å informere prosesser i virksomheter heller enn å automatisere dem. Dette området har vokst frem parallelt med betydelige teknologiske fremskritt innenfor lagring og analyse av virksomhetsinformasjon. BI representerer altså en teknologibasert metode for å gjøre tilgjengelig og nyttiggjøre seg av informasjon. Til tross for deres økende utbredelse har slike systemer blitt lite behandlet i teori utover teknologien som er involvert. Mange virksomheter opplever problemer med å skape synlige resultater forbundet med innføringen av BI, men slike problemer har blitt lite adressert i eksisterende forskning. Av denne grunn har denne oppgaven som mål å se på eksisterende forskning og gjennom et casestudie vurdere prosessen med å omgjøre kunnskap som har sitt utgangspunkt i BI-systemer til handlinger. For dette formålet har området kunnskapsforvaltning som et teoretisk utgangspunkt for å beskrive slik bruk av kunnskap. Oppgaven tar for seg hvordan Business Intelligence slik det blir brukt som verktøy for kunnskapsforvaltning skaper utfordringer for virksomheter og hvordan disse utfordringene kan adresseres. Et litteraturstudie utgjør den første delen av oppgaven der eksisterende teori rundt kunnskapsforvaltning, Business Intelligence og hvordan disse områdene henger sammen undersøkes. Videre tar oppgaven derfra utgangspunkt i et casestudie for å besvare problemstillingen empirisk. Oppgaven finner basert på dette at kompleksiteten forbundet med Business Intelligence leder til at virksomheter kan oppleve behov for betydelig spesialisering og sentralisering av kompetanse og dermed opplever at prosessene for å utarbeide, formidle og å anvende kunnskapen vil foregå i flere trinn over svært ulike deler av virksomheten. Dette leder til et sett med utfordringer som gir innsikt i hvordan kunnskapsforvaltningsprosesser med bruk BI bør gjennomføres. Oppgaven konkluderer videre med at eksisterende teori på området i for liten grad tar hensyn til kompleksiteten rundt å utnytte kunnskapen som BI-systemer kan bidra til å oppnå.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectIndustriell økonomi og teknologiledelse
dc.titleBusiness Intelligence og kunnskapsforvaltning - Fra data til kunnskap til handling
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel