Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMæland, Siri
dc.contributor.authorBringsværd, Thea Færden
dc.date.accessioned2018-05-25T08:34:06Z
dc.date.available2018-05-25T08:34:06Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2499198
dc.description.abstractDenne oppgaven er om Epic Encounters, det første og fullt inkluderende dansekompaniet i Sør-Øst Asia. Kompaniet er en del av organisasjonen Epic Arts, som står for ”Every Person Counts”, og befinner seg i Kampot in Kambodsja. Epic Arts jobber for å utdanne kambodsjanere til å se muligheter fremfor begrensinger :”See ability, not disability”. Organisasjonen jobber mot dette målet gjennom dans. Mitt feltarbeid var et prosjekt der jeg jobbet to uker med kompaniet som deres danselærer og koreograf, med et utgangspunkt beskrevet som observasjons-deltagelse. Målet var å skape forestillingen ”Teach me!” – et bestillingsverk som tok for seg viktigheten av utdannelse i Kambodsja. Jeg jobbet med seks dansere i Epic Encounters, alle døve, og med en døvetolk. Før prosjektet i februar 2015 besøkte jeg organisasjonen to uker i oktober 2014 med et utgangspunkt beskrevet som deltagelses-observasjon. Her observerte jeg hvordan hverdagen ved organisasjonen artet seg. Jeg deltok i morgentreninger med kompaniet og dansestudentene ved Inclusive Arts Course. I arbeidsprosessen med danserne i Epic Encounters valgte jeg å ha en rolle som tilrettelegger. Danserne skapte bevegelser fra gitte oppgaver, improvisasjon og kontaktimprovisasjon.Tegninger ble et interessant verktøy for kommunikasjon og inspirasjon i den kreative prosessen. Det er viktig å understreke at det er vestlig moderne dans, improvisasjon og skapende dans som Epic Encounters hovedsakelig har som arbeidsmetode, selv om de også mikser inn tradisjonell kambodsjansk dans. Dette gjorde det lett tilgjengelig for meg å jobbe med kompaniet, og det var en måte å jobbe med dans på som tangerte min egen danseopplæring. Jeg er klar over den sterke kampen i Kambodsja for å ta vare på de tradisjonelle kunstformene. Jeg ser at det her kan være mulige konfliktsoner i forhold til en bistandsorganisasjon som jobber hovedsakelig med vestlig dans, men jeg ønsker ikke å gå inn i en slik type debatt. Heller ikke vil jeg diskutere Epic Arts som vestlig fenomen i Asia. Denne oppgaven fokuserer på dans og funksjonshemning. Den hevder at funksjonshemmede dansere på scenen er med på å utvide horisontene våre på hva vi tenker på som ”normalt og ikke normalt”. Epic Arts ønsker å skape kreative muligheter for mennesker til å møtes, slik at misforståelser og frykt som splitter oss kan brytes ned. Oppgaven utforsker på hvilken måte man i dette feltarbeidet kan se at dans kan lede til kommunikasjon, egenkraftmobilisering og inkludering. Gjennom intervjuer utforskes det også hvordan individer, dansere og daglige lærer og koreograf, opplever Epic Arts, og hvordan funn fra dette feltarbeidet kan diskuteres og analyseres ut i fra annen forskning på dette området.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleEpic Encounters, Sør-Øst Asias første og eneste inkluderende dansekompani - Et feltarbeid ved bistandsorganisasjonen Epic Arts i Kambodsjanb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000nb_NO
dc.source.pagenumber93nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel