Teaching Classical Ballet - A research paper exploring the use of traditional syllabus in classical ballet
Abstract
Hensikten med denne forskningen er å prøve å utforske om bruk av tradisjonell klasse i det moderne samfunnet er fortsatt relevant når man underviser klassisk ballett i dag. Temaet kom av interesse når jeg startet å undervise i Norge etter å ha undervist satte klasser og forberedt studenter for ballett eksamener i England. Klassisk ballett er forskjellig fra andre dansestiler og kulturer med større vekt på tradisjon. Derfor er det av interesse å undersøke om den tradisjonelle ballett klassen er fortsatt aktuelt å bruke i dag når det er endringer i danse steg til dansere på scenen, og ettersom samfunnet endrer seg burde derfor undervisning av klassisk ballett også endre.
Den første delen av oppgaven ser på noen av de ideologiene som har blitt opprettet i klassisk ballett, og derfor kan ha en innvirkning på hvordan vi underviser ballett. Neste kapittel tar for seg metodikken som er brukt i dette studiet, og en beskrivelse av forskningsprosessen. Kapittel fire er en kritisk diskursanalyse av intervjuene av fire ballett lærere fra Norge, som følger opp med et diskusjons kapittel hvor jeg videre utforske resultatene fra analysen.
Resultatet av studiet viser både positive og negative sider om bruk av tradisjonell klasse og at det kanskje kan være vanskelig å endre den tradisjonelle konvensjonen av undervisning av ballett, men med å kombinere andre metoder og stiler kan det tyde på dat et kan være en god måte å undervise på.