Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorDehlin, Erlend
dc.contributor.authorIrgens, Eirik J.
dc.date.accessioned2018-05-14T13:16:01Z
dc.date.available2018-05-14T13:16:01Z
dc.date.created2018-01-05T10:34:26Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.isbn9788245021875
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2498099
dc.description.abstractI denne artikkelen undersøker vi hvordan ulike kunnskapssyn kan ha satt preg på arbeidet med å utvikle kvaliteten i skolen. Vi legger hovedvekten på kvalitetsutvikling gjennom nasjonale satsninger der kompetanseutvikling ved hjelp av etter- og videreutdanning er et sentralt virkemiddel. Vi starter med en teoretisk drøfting med utgangpunkt i et overordnet skisma som skiller mellom et såkalt strukturperspektiv og et praksisperspektiv på kunnskap. Deretter viser vi hvordan den siste i en rekke nasjonale satsinger som ble initiert i 10- årsperioden 2003-2013, Ungdomstrinn i utvikling (UiU) med sin skolebaserte kompetanseutvikling, har tydelige innovative elementer som kan forstås i lys av kunnskapssyn. Gjennom analyse av Utdanningsdirektoratets bakgrunnsdokumenter og evalueringer av satsingen drøfter vi hvordan idéen om skolebasert kompetanseutvikling utfordrer den dominerende kunnskapsforståelsen som synes å ha ligget til grunn i tidligere satsinger. Vi argumenterer for at vellykket skolebasert kompetanseutvikling forutsetter en bevegelse fra en leveransemodell for kompetanseutvikling til en prosessmodell, der et strukturperspektiv som favoriserer proposisjonell, statisk kunnskap, må utfordres av et praksisperspektiv der kunnskap forstås som kontekstualisert handling.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherFagbokforlagetnb_NO
dc.relation.ispartofKunnskap for en bedre skole. Etter- og videreutdanning som strategi.
dc.titleKunnskap som struktur i møte med kunnskap som praksis: Dilemma og spenninger i norsk skoleutviklingnb_NO
dc.typeChapternb_NO
dc.description.versionacceptedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber161-188nb_NO
dc.identifier.cristin1536431
dc.description.localcodeThis chapter will not be available due to copyright restrictions (c) 2017 by Fagbokforlagetnb_NO
cristin.unitcode194,67,80,0
cristin.unitnameInstitutt for lærerutdanning
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextpostprint
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel